کفایت سنجی دانش های ادبی به منظور توسعه آنها
محمد عشایری منفرد
چکیده
اینکه دانشهای ادبی چگونه به دست آمدهاند و برای گشودن کدام گرههای علوم اسلامی تولید شدهاند، پرسشی است که بدون بررسی آنها نمیتوان به چیزی به نام توسعة علوم ادبی و نوآوری مفید و کاربردی در آنها پرداخت. آلی بودن علوم ادبی اقتضا میکند که نیاز به نوآوری در علوم ادبی از طریق سنجش میزان کارآیی آنها و نحوة تأثیرگذاری آنها در مشکلات علوم، مقصد پیمایش گردد. این مقاله با نگاه بسیار کوتاهی به پارهای از دشواریهای دانشهای دینی، میکوشد تا نشان دهد ناگشوده ماندن برخی گرهها در علومی مانند فقه و تفسیر اقتضا میکند که روند قاعدهسازی در دانشهای ادبی با نگاه به همان گرههای فروبستة دانشهای مقصد ادامه یابد.
کلیدواژگان: علوم ادبی, قاعدهسازی, لغت, صرف, نحو, بلاغت