کتاب متن فهمی فقیهانه متن فهمی فقیهان عرب و غیر عرب دشواری ها و راه حل ها اثر محمد عشایری منفرد نشر پژوهشکده ادیب فقه جواهری از کتابگاه
دشواری و امکان وقوع خطا در مراحل مختلف متنفهمی برای فقیهان عربتبار و فقهیان غیرعرب را در هر یک از این مراحل ابتدا باید به صورت نظری مورد مطالعه قرار داد تا معلوم شود که آیا فهم متون دینی فقط برای فقهیان غیرعرب دشوار است یا برای فقهیان عربتبار نیز دشواریهایی دارد؟ سپس با جستار در آثار فقهی هریک از دو گروه باید دید که در آثار فقهی هر یک از دو گروه به صورت واقعی و عملی دشواریهای واقعی هر یک از این دو گروه چه بوده است؟ در پایانِ هر بخش سازوکاری نیز برای آسانسازی دشواریهای متنفهمی و پرهیز از خطاها ارائه کرد.
سؤالات تحقیق
براین اساس برای حل مسأله تحقیق، باید به این سوال اصلی پاسخ داد که مشکلات متنفهمی فقیهان عرب و غیرعرب چیست و برای هر مشکل چه راهحلی وجود دارد؟
به نظر میرسد برای حل مسالهی این تحقیق، باید به این سوالات فرعی پرداخته شود:
1. دشورایهای مشترک فقیهان عرب و غیرعرب در فهم مدلولهای تصوری چیست و چه راهحلی برای آنها وجود دارد؟
2. دشورایهای مشترک فقیهان عرب و غیرعرب در فهم مدلولهای تصدیقی چیست و چه راهحلی برای آنها وجود دارد؟
3. دشورایهای اختصاصی فقیهان عرب در فهم متن چیست و چه راهحلی برای آنها وجود دارد؟
4. دشورایهای اختصاصی فقیهان غیرعرب در فهم متن چیست و چه راهحلی برای آنها وجود دارد؟
چهار سوال فرعی این تحقیق در چهار فصل جداگانه بررسی میشود. پیش از این چهار فصل، مبادی تصوری و تصدیقی بحث نیز در یک فصل مقدماتی مستقل تبیین میشود. در هرفصل تعدادی از مشکلات متنفهمی مطرح و برای برون رفت از آن مشکلات راه حلهایی نیز پیشنهاد میشود اما آنچه مهم است این است که در خلال طرح مشکلات و ارائه راهحلها، به جای تکیه بر مثالهای فرضی و تخیلی، با مرور متون فقهی، از نمونه های عینی و واقعی زیادی استفاده شده که فقیه در گرماگرم استنباط حکم شرعی از یک متن، با مشکلاتی مواجه شده است.همین ویژگی اخیر، باعث شده است این کتاب، برای فقهآموزان جوانی که تمرین استظهار و متنفهمی فقیهانه برایشان مطلوب است خواندنی شود.
برای خرید کتاب متن فهمی فقیهانه به کتابگاه (اینجا) مراجعه بفرمایید
شراء كتاب فهم المتن نص الفقهاء العرب والعجم الصعوبات والحلول لمحمد العشائري منفرد من المكتبة
إن صعوبة واحتمال حدوث أخطاء في مراحل مختلفة من فهم النص بالنسبة للفقهاء العرب وغير العرب في كل مرحلة من هذه المراحل ينبغي أولا دراستها نظريا لمعرفة ما إذا كان فهم النصوص الدينية صعبا فقط على الفقهاء غير العرب أو على الفقهاء غير العرب. الحقوقيون العرب أيضاً.. هل هناك صعوبات؟ ومن ثم، وبالنظر إلى الأعمال الفقهية لكل من الفريقين، يتبين أنه في الأعمال الفقهية لكل من الفريقين، ما هي الصعوبات الحقيقية التي واجهت كل من هاتين الفريقين بشكل حقيقي وعملي؟ وقدم في نهاية كل قسم آلية لتخفيف صعوبات فهم النص وتجنب الأخطاء.
أسئلة البحث
لذا، لحل مشكلة البحث لا بد من الإجابة على السؤال الرئيسي، ما هي مشكلات فهم النص لدى الفقهاء العرب وغير العرب وما الحل لكل مشكلة؟
ويبدو أنه لحل مشكلة هذا البحث لا بد من تناول هذه التساؤلات الفرعية:
1. ما هي الصعوبات المشتركة بين الفقهاء العرب وغير العرب في فهم المعاني الخيالية وما الحلول لها؟
2. ما هي الصعوبات المشتركة بين الفقهاء العرب وغير العرب في فهم معاني التثبيت وما الحلول لها؟
3. ما هي الصعوبات الخاصة التي تواجه الفقهاء العرب في فهم النص وما الحلول لها؟
4. ما هي الصعوبات الخاصة التي يواجهها الفقهاء غير العرب في فهم النص وما الحلول لها؟
وقد تم تناول الأسئلة الفرعية الأربعة لهذا البحث في أربعة فصول منفصلة. قبل هذه الفصول الأربعة، تم أيضًا شرح الأسس المفاهيمية والإيجابية للمناقشة في فصل تمهيدي مستقل. يتم في كل فصل طرح عدد من مشكلات الفهم النصي واقتراح حلول لحل تلك المشكلات، لكن المهم أنه خلال عرض المشكلات والحلول، بدلًا من الاعتماد على الأمثلة الافتراضية والخيالية، من خلال مراجعة النصوص الفقهية، من وقد استُخدمت العديد من الحقائق الموضوعية والحقيقية التي واجه الفقيه صعوبات في استنباط الحكم الشرعي من النص، وهذه الخاصية الأخيرة جعلت من هذا الكتاب ضرورة لقراءته من قبل الفقهاء الشباب الذين يحتاجون إلى ممارسة الفقه والاجتهاد.
Buy the text of Fahmi Fahihane
Fahmi text of Arab and non-Arab jurists Difficulties and solutions by Mohammad Eshairi Monfard published by Adib Fiqh Javaheri Research Institute from the library
The difficulty and the possibility of errors occurring in different stages of text comprehension for Arab and non-Arab jurists in each of these stages should first be theoretically studied in order to find out whether understanding religious texts is difficult only for non-Arab jurists or for Arab jurists as well. Are there any difficulties? Then, by examining the jurisprudential works of each of the two groups, it should be seen that in the jurisprudential works of each of the two groups, what were the real difficulties of each of these two groups in a real and practical way? At the end of each section, he provided a mechanism to ease text comprehension difficulties and avoid errors.
Research questions
Therefore, in order to solve the research problem, it is necessary to answer the main question, what are the text comprehension problems of Arab and non-Arab jurists and what is the solution for each problem?
It seems that in order to solve the problem of this research, these sub-questions should be addressed:
1. What are the common difficulties of Arab and non-Arab jurists in understanding imaginary meanings and what are the solutions for them?
2. What are the common difficulties of Arab and non-Arab jurists in understanding the meanings of confirmation and what are the solutions for them?
3. What are the specific difficulties of Arab jurists in understanding the text and what are the solutions for them?
4. What are the special difficulties of non-Arab jurists in understanding the text and what are the solutions for them?
The four sub-questions of this research are examined in four separate chapters. Before these four chapters, the conceptual and affirmative foundations of the discussion are also explained in an independent introductory chapter. In each chapter, a number of textual comprehension problems are raised and solutions are proposed to solve those problems, but what is important is that during the presentation of problems and solutions, instead of relying on hypothetical and imaginary examples, by reviewing jurisprudential texts, from examples Many objective and real facts have been used that the jurist has encountered problems in the heat of deriving a Shariah ruling from a text. This last feature has made this book a must-read for young jurisprudents who need the practice of jurisprudence and jurisprudence.