کتاب مکتب بریلوی (تبار شناسی، مبانی و جریان شناسی) اثر سید مهدی علیزاده موسوی به همت نشر بوستان کتاب منتشر شد خرید از کتابگاه
برای خرید کتاب مکتب بریلوی (تبار شناسی، مبانی و جریان شناسی) اثر سید مهدی علیزاده موسوی به کتابگاه (اینجا) مراجعه بفرمایید
مکتب بریلوی یکی از جریانهای فکری در مذهب حنفی _ ماتریدی است که در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی توسط احمدرضاخان بریلوی در شبه قاره هند به وجود آمد و در مدت کوتاهی توانست در سراسر شبه قاره (هند، پاکستان و بنگلادش) گسترش ایبد و گوی شبقت را از نظر تعداد پیروان از سایر رقبا برباید. مکتب بریلوی در واکنش به وهابیت و رقیب اصلی خود در مذهب حنفی مکتب دیوبند، به وجود آمد و دیدگاه های انحرافی وهابیت را به شدت به چالش کشید. آموزه هایی از قبیل توسل، زیارت، بناء بر قبور و طلب شفاعت از مهم ترین اعتقادات آنان است. این مکتب امروزه در جهان اسلام دارای زرگترین موسسات تبلیغی و آموزشی است و از مکتبی منطقه ای به حرکتی جهانی تبدیل شده است با این حال به نظر می رسد پژوهشی جامع که به ابعاد مختلف این مکتب بپردازد، کمتر به چشم می خورد، اثر حاضر در سه بخش تاریخ، عقاید و جریان شناسی معاصر با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای به ویژه میدانی تبیینی جامع از این مکتب ارائه کرده است.
المدرسة البريلوية هي إحدى المذاهب الفكرية في الديانة الحنفية الماتريدية، والتي أنشأها في النصف الثاني من القرن التاسع عشر على يد أحمد رضا خان بريلوي في شبه القارة الهندية، وفي فترة قصيرة من الزمن، كانت قادرة على الانتشار في جميع أنحاء شبه القارة الهندية (الهند وباكستان وبنجلاديش) للتغلب على المنافسين الآخرين من حيث عدد المتابعين. تم إنشاء مدرسة بريلوي ردا على الوهابية ومنافسها الرئيسي في المذهب الحنفي لديوبند، وتحدى بقوة وجهات النظر الوهابية المنحرفة. ومن أهم معتقداتهم التعاليم كالمناشدة والحج والبناء على القبور وطلب الشفاعة. واليوم تتمتع هذه المدرسة بأجمل المؤسسات الدعوية والتعليمية في العالم الإسلامي، وقد تحولت من مدرسة إقليمية إلى حركة عالمية، لكن يبدو أن البحث الشامل الذي يتناول الأبعاد المختلفة لهذه المدرسة أقل وضوحا ، وقد قدم العمل الحالي في ثلاثة أقسام للتاريخ المعاصر والأفكار والدراسات الحالية المبنية على الدراسات المكتبية، وخاصة الدراسات الميدانية، شرحا شاملا لهذه المدرسة.
The Barilavi school is one of the schools of thought in the Hanafi-Matridian religion, which was established in the second half of the 19th century by Ahmad Reza Khan Barilavi in the Indian subcontinent, and in a short period of time, it was able to spread throughout the subcontinent (India, Pakistan, and Bangladesh). beat other competitors in terms of number of followers. The Barilavi school was created in response to Wahhabism and its main rival in the Hanafi school of Deoband, and strongly challenged the deviant views of Wahhabism. Teachings such as appeal, pilgrimage, building on graves and asking for intercession are among their most important beliefs. Today, this school has the most beautiful preaching and educational institutions in the Islamic world, and it has turned from a regional school into a global movement, however, it seems that a comprehensive research that deals with the various dimensions of this school is less visible, the present work in Three sections of contemporary history, ideas, and current studies based on library studies, especially field studies, have provided a comprehensive explanation of this school.