نشست جایگاه شناسی نظام آموزشی حوزه علمیه در پیوند با اهداف روحانیت مورخ 15/7/93 در مدرسه علمیه معصومیه برگزارشد.
این نشست به همت کانون مدیریت در تحصیل معاونت پژوهشی مدرسه معصومیه و به سخنرانی استاد حسینی کمال آّبادی مدیرکانون ها علمی پژوهشی برگزارشد.
در این نشست که مطالب به همراه ارائه پاورپینت بیان شد؛ استاد حسینی کمال آبادی اهداف روحانیت را تهذیب، تحصیل، تدریس، پژوهش و تبلیغ بیان نمودند و با این تذکر که تهذیب شرط مسلمانی است، تحصیل را پایه اساسی اهداف تدریسی، پژوهشی و تبلیغی دانستند.
وی با توجه به تعدد رشته های علمی حوزوی و گستردگی و قدمت هریک از این دانش ها، امرتحصیل در حوزه های علمیه را بسیار خطیر و دشوار عنوان نمودند.
وی این تعدد و گستردگی را لازمه ضروری یک عالم دینی برشمرد چرا که دانش های حوزوی از هم گسسته نیستند و جهل به دانشی از آن با تولد یک عالم دینی در تعارض است.
وی نظام درسی حوزه های علمیه را ساختار بندی شده به منظور تحقق «اجتهاد» عنوان کرد و افزود که اگر این هدف گم شود بسیار از مواد درسی بی معنا شده و هدف دیگر برای آن متصور نیست مانند ادبیات تخصصی و یک دورکامل فقه نیمه تخصصی . در ادامه فایده اجتهاد را منحصر به فقیه ندانستند تا آنان که مقصد دیگری مانند تاریخ را مد نظر دارند بدان نیازی نداشته باشند بلکه فایده اجتهاد را در فرا گرفتن روش کارکرد با آیات و روایات دانستند که در همه رشته های علوم دینی بایسته ای اجتناب ناپذیر است. و نبود روش صحیح فهم آیات و روایات در بسیار از نحله های مدعی اسلام را علت بلایای دانستند که برسر جهان اسلام می آید مانند متد غلط سلفی های افراطی در کنار گذاشتن نقش ابزاری عقل در فهم نصوص دینی.
استاد سطوح عالی حوزه های علمیه متذکر شد، با وجود دراز مدت بودن تحصیلات حوزه علمیه باز این نظام را گنجایش پرداخت به همه دانش های دینی نیست از این رو برخی از این دانش ها را در قالب دروس جنبی به مطالعه خود فرد واگذار کرده است، این واگذاری نباید موجب شود که دانش پژوه با این رشته ها به عنوان رشته درجه دوم برخورد کند و شب امتحان را برای رسیدگی بدان زمانی مناسب بیابد چرا که در این دانش ها تفسیر قرآن و تاریخ اسلام و..است که از ارکان دانش ها دینی است.
نظام آموزشی ابزار بنیادین فهم دین را در اختیار دانش پژوه قرار می دهد و وی با این ابزار می تواند بسیاری از تطبیقات را خود انجام دهد، از این رو نوعی مهارت آموزی است و نباید از آن انتظار داشت که جزئیات منابر و سخنرانی ها روحانیون را تامین کند.
اما با این همه نظام آموزشی حوزه، به اهداف مورد نظر نمی رسد و گاه پایان دوره های آموزشی اهداف دوره های اول را تامین نمی کند مانند ادبیات عرب که بعد از سه سال متن خوانی که محصول پایه اول است را محقق نمی کند.
دانش پژوه در پایان دوره های تحصیلی گرمای هدف و کارآمدی دانش را در خود نمی بیند چرا که نظام آموزشی وی را تا میانه راه راهبری کرده است. این در میانه راه ماندن اگر تداوم پیدا کند این تنش را به بحران فراموشی علمی و افسردگی روحی تبدیل می کند و منجر به بحران هویت و خروج از آن و روی آوردن به دانشجویی یا زندگی کارمندی می شود و شعار بگذار زندگی کنم را سر می دهد.
سوء مدیریت خود داش پژوه نیز باعث می شود به هدف های مطلوب از نظام آموزشی نرسد و راندمان کار پایین و پایین تر آید و برای رفع این مشکل به مدیریت در تحصیل به مثابه یک دانش اهمیت داد و تمرکز خودمان را بر اهداف قدسی افزایش دهیم.
حسینی کمال آبادی دانش پژوهان را در ارتباط با نظام آموزشی به سه قسم تقسیم کرد: یکم گروهی که به ستیز با نظام آموزشی قیام می کنند و جز خود خوری بهره ای نمی برند، دوم گروهی که به ره آورد سیستم آموزشی اکتفا می کنند و حاضر نیستند قدمی فراتر بنهند و سوم گروهی که سیستم را پله ای برای صعود گرفته و تا به مقصد نرسند آرام نمی گیرند، وی گروه سوم را موفق دانست و آن را سیره بزرگان برشمرد.
در ادامه این نشست تخصصی به تبیین فاصله ها و مسافت ها باقی مانده تا مقصد گذشت، استاد با بیان اینکه این خلأها زیاد نیستند فرمود خود دانش پژوه در تأمین این خلا ها اشتباه می کند و گاه راه هایی را مکرر طی می کند که علاوه بر آنکه دردی را دوا نمی کند، موجبات افسردگی را نیز به ارمغان می آورد.
وی با تقسیم خلا ها به خلأ های مشترک و ویژه هر دانش رسالت کانون های علمی پژوهشی را پرداخت به این مسافت ها دانست و در معرفی کانون های علمی چنین گفت:
« کــــانــون های علمی پژوهشی» معاونت پژوهشی به منظور تامین اهداف در پرتو آموزش های تکمیلی و آماده سازی مسیر پژوهش تاسیس شده است.
تاسیس کانون ها بر اساس مواجه دانش پژوه با دانش های علوم دینی در گستره پایه 1-6 صورت گرفته است. براین اساس 12 کانون تاسیس شده است.
کانون ادبیات عرب و کانون تفسیر و علوم قرآنی دارای مجوز رسمی از معاونت پژوهش حوزه علمیه استان فم می باشندو بقیه کانون ها در مسیر مجوز گرفتن هستند.
کانون ادبیات عرب از فعال ترین کانون ها می باشد که تا کنون به توفیقات زیادی دست پیدا کرده است. از مهم ترین فعالیت های این کانون می توان به تاسیس اولین نشریه ادبی حوزه و راه اندازی اولین سایت تخصصی ادبیات عرب www.arabadib.ir اشاره کرد.
کانون ها با مدیریت واحد اداره می شوند، وحدت تدبیر به منظور رشد هماهنگ کانون ها و سازگاری با زیرساخت های موجود در معاونت پژوهش و ...صورت گرفته است.
مدیریت کانون ها در طول سال تحصیلی با برگزاری نشست ها و دوره ها در این منظومه 12کانونی دور می زند و در رفع فاصله ها می کوشد.
یکی از اصلی ترین سیاست کانون ها عبارت است از تولید محور بودن و ماندگار سازی فعالیت ها. تولید ها در قالب فیلم های آموزشی، فصلنامه،خبرنامه، سایت،کتاب تمرین، کتاب های پژوهشی و...صورت می گیرد.
دفتر کانون ها در مدرسه علمیه معصومیه در ساختمان شهید بهشتی طبقه اول افتتاح شده است.