کتابشناسی و خرید کتاب تشنه دانش مدیریت در تحصیل براساس زیست نامه علامه حسن زاده آملی نشر پژوهشکده ادیب فقه جواهری
کتاب "تشنه دانش" اثر حجت الاسلام سید مرتضی حسینی کمال آبادی به زبان فارسی در موضوع مدیریت در تحصیل است، براساس زیست نامه علمی علامه حسن حسنزاده آملی نگارش یافته است.
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نام کتاب «تشنه دانش» از بیتی از دیوان علامه حسنزاده انتخاب شده، علامه در آن بیت چنین سروده است:
«منم آن تشنه دانش که گر دانش شود آتش مرا اندر دل آتش همی باشد نشیمنها»
این بیت از روحیه صبر، استقامت، عاشقی و شیدایی نسبت به دانش و معرفت حکایت دارد.
ساختار کتاب
این کتاب در یک مقدمه و چهار بخش تدوین شده، بخش اول با عنوان مقامها به چهارده مقام در تحصیل میپردازد، این مقامها به راهبردها و راهکارهای تحصیل دانش و تدبیر آموختهها مربوط است.
مقامهای مطرحشده در بخش یکم، عبارت است از: 1) استاد، 2) کتاب، 3) مطالعه، 4) سؤال، 5) مباحثه، 6) تکرار، 7) قلم، 8) تقریر، 9) شرح، 10) تحقیق، 11) نقد، 12) حاشیهنویسی 13)جهتگیری در قبال نظام آموزشی و 14) مدیریت نابسامانی.
بخش دوم با عنوان منزلها به 10 منزل معنوی پرداخته است، این منزلها بیشتر به روحیاتی اشاره دارد که تخلق دانشپژوه به آنها ضروری است.
1)عطش و طلب، 2) همت، 3) صبر، 4) استقامت، 5) ترویح قلب، 6) مصاحبت، 7) توقف، 8) نظم 9) مزاج، 10) محاسبه
بخش سوم به عنوان هدفها به پنج هدف عمده از دانشاندوزی در عالم طلبگی اشاره کرده است:
1) تحصیل علوم دینی، 2) پروراندن عالمان دینی، 3) ترمیم و پالایش و پیشرفت، 4) تبلیغ، 5) تحقق مقاصد دین.
و بخش چهارم با عنوان پیوستها به پنج ضمیمه زیر پرداخته است:
1) زندگینامه اجمالی علامه حسنزاده آملی
2) آموزهها (فهرستی از کتابهایی که علامه حسنزاده محضر استادان خویش فراگرفته است)
3) روزشمار آثار (فهرستی از آثار قلمی استاد علامه به همراه تاریخ نگارش در این پیوست آمده است)
4) کتابنامه روش دانشپژوهی (فهرستی از کتابهایی که در مدیریت تحصیل علوم دینی نوشته شده است)
5) اشک شوق پدر علامه حسنزاده (در این پیوست با الهام از پدر حضرت علامه، والدین جوانان به استقبال از طلبه شدن فرزندشان، ترغیب شدهاند).
گزارش محتوا
تشنه دانش به باز خوانی نهادهای کهن در سنت درسی حوزه های علمیه می پردازد که از دیرباز در دستور فعالیت علمی عالمان دین بوده است.
این نهادها که گاه غبار فراموشی بر آن نشسته و گاه در معرض انحراف است، براساس مقتضیات زمانه، بررسی شده و کارایی آن و موانع اجرای آن سخن به میان آمده است.
نویسنده با رصد اختلاف های موجود در مدیریت در میان طلاب و دانش پژوهان، آنها را نام نهاده استدلال هایشان را مرتب ساخته و به بررسی صحیح از سقیم آن پرداخته و بدین وسیله دغدغه های به روز دانش پژوهان مورد پژوهش قرار گرفته است.
نویسنده در تمام مباحث کتاب همت داشته تا از خاطرات تحصیلی علامه حسنزاده آملی به عنوان الگو بهره ببرد و در واقع دفتری از خاطرات تحصیلی آن بزرگمرد را جمعآوری کرده است.
برخی از این خاطرات تا زمان جمعآوری در این مجموعه، در جایی ثبت نشده و از مجموع فایلهای صوتی درسهای علامه و از شاگردان وی جمعآوری شده است.
برای خرید کتاب تشنه دانش به کتابگاه (اینجا) مراجعه بفرمایید