هفته نامه افق حوزه در شماره 409 که در مورخ 23 بهمن 93 منتشر کرد از سمینار نقش ادبیات عرب سخن می گوید:
سمینار «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط»
اشاره: بر هیچ طلبه علوم دینی و فاضل حوزوی پوشیده نیست که هدف و غایت تحصیل علوم حوزوی که استنباط احکام نورانی شریعت از قرآن، احادیث و متون دینی است، جز با احاطه به ادبیات عرب ممکن نیست و از آنجا که متون اسلامی و دینی به زبان عربی نگاشته شدهاند، اگر کسی ادعای دینشناسی کند ولی با ادبیات عرب بیگانه باشد، سخنان مستدلی برای خود نخواهد داشت؛ چراکه متون اصلی و دست اول اسلامی به زبان عربی هستند و یک پژوهشگر دینی بدون تسلط به این، به آنهم دست نخواهد یافت.
بر این اساس و برای پرداختن به این مهم، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه معصومیه قم نشستی با عنوان «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط» با حضور کارشناسی دو تن از کارشناسان و فضلای توانمند حوزه علمیه قم، آیات محمدجواد فاضل لنکرانی و ابوالقاسم علیدوست برگزار شد.
این اساتید، در این نشست ضمن اشاره به اهمیت کلی مسئله و ضرورت ورود تخصصی به ادبیات عرب برای فهم و استنباط احکام شریعت مقدس اسلام، به موارد و شواهد مثالهای جزئی قرآنی و بیان وجود ابهام در آنها و کارگشایی بهکارگیری فنون ادبیات عرب در فهم اینگونه ابهامات، پرداخته و بر ضرورت فهم ادبیات عرب در فرآیند استنباط تأکید کردند.
این ورود کارشناسان به موضوع بحث هرچند با بیان شواهد و مثالهای جزئی است، ولی بیانگر نکته و دغدغه کلی ضرورت احاطه طلاب به ادبیات عرب میباشد تا هدف تحصیل در حوزه در سایهسار آن محقق گردد.
افقحوزه گزارش مباحث و بیانات ایشان را در ادامه تقدیم میکند، تا به سهم خود، به اهمیت این موضوع توجه داده باشد و طلاب علوم دینی با انگیزه و اندیشه بالا و والاتری به فراگیری مقدمات علوم دینی و حوزوی بپردازند.
سمینار «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط» به همت کانون ادبیات عرب معاونت پژوهش مدرسه علمیه معصومیه هفدهم بهمنماه، برگزار شد.
رابطه ادبیات با دین
استاد فاضل لنکرانی به عنوان سخنران اول، بحث خود را در دو موضوع نسبت ادبیات عرب با مجموعه دین و تاثیر ادبیات عرب در فرایند استنباط مطرح کرد.
وی در بیان نسبت ادبیات عرب با مجموعه دین، گفت: اگر انسان بخواهد در هر بعدی از ابعاد دین کار کند و در پی نتیجه باشد، به مطلوب خود نمیرسد مگر اینکه به علوم ادبی احاطه داشته باشد. وی در تبیین تأثیر ادبیات عرب در فرایند استنباط که محور اصلی بحث وی بود، در موضوع « نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط»، گفت: این مبحث را با یک پرسش شروع میکنم و آن این است که آیا تمام آنچه در دانشهای ادبی در کتابهای درسی، بحث میشود در فرآیند استنباط نقش دارد؟
در پاسخ باید گفت که روشن است که برخی از مسایل ادبی؛ حتی برای یک مرتبه نیز در استنباط به کار نمیآیند، مانند معرب و مبنی و اقسام آن، البته این توهم پیش نیاید که وقتی تأثیر در استنباط ندارند، پس از کتابهای درسی حذف شوند. ما به لزوم این دست از مسایل نیز اقرار داریم. لذا بر این اندیشه هستیم که برخی از مسایل ادبی با اینکه تأثیر در استنباط ندارند، ولی فراگرفتن آن در کنار مسایل تأثیرگذار ضروری است.
سخنران این نشست علمی با بیان اینکه برخی از مسایل ادبیات عرب تأثیر مستقیم در فرآیند استنباط دارند، گفت: در این قسمت به نمونههایی از تأثیر ادبیات عرب بر استنباط میپردازیم تا این رویکرد تطبیقی، جایگاه ویژه این دسته از مسایل و آثار فقهی مترتب بر آنرا روشن کند.
یکی از این مسایل، بار معنایی استثنای منقطع است. پرسش آن است که آیا استثنای منقطع در قرآن کاربرد دارد یا نه؟ محقق خویی(ره) در کتاب البیع بر آن است که استثنای منقطع از اغلاط است، ولی حضرت امام(ره) بر آنند که استثنای منقطع در قرآن وجود دارد. حضرت امام در اینباره میفرمایند: استثنای منقطع نهتنها در زبان عربی کاربرد دارد و در قرآن کریم نیز بهکار رفته بلکه نکات معنایی و بلاغی مهم نیز در آن نهفته است مانند:
1ـ ادعای دخول مستثنی در مستثنیمنه (حقایق ادعاییه) به این معنی که با استثنا منقطع متکلم ادعا میکند که مستثنی داخل در مستثنیمنه است.
2ـ مبالغه در حکم موجود در مستثنی یعنی قد یکون الانقطاع لغایةالمبالغة.
3ـ تأکید حکم در مستثنیمنه مانند کریمه «فسجد الملائكة كلّهم أجمعون إلا إبليس استكبر و كان من الكافرين»؛ روشن است که این استثنای منقطع است و برای تأکید حکم سجده، همه ملائکه آمده است.
سؤال اینجاست که، در آیه کریمه «یا أيها الذين آمنوا لا تأكلوا أموالكم بينكم بالباطل إلا أن تكون تجارةً عن تراض منكم» (نساء/29) آیا فرقی میان اینکه استثنا را متصل بدانیم یا منقطع، وجود دارد؟ روشن است علاوه بر نتیجههای مختلفی که بهدست میآید، در فقه نیز تأثیرگذار است. فرق ایندو، در افاده حصر است، استثنای متصل مفید حصر است، ولی استثنای منقطع چنین نیست.
در آیه یاد شده اگر استثنا را متصل بدانیم (إلا أن تكون تجارةً عن تراض منكم) مانع انعقاد بسیاری از معاملهها میشود؛ زیرا بسیاری از معاملهها، «تجارت عن تراض» نیستند مانند بیمه که صدق عرفی تجارت بر آن نمیشود.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در بیان نقش بالای ادبیات عرب در فرایند استنباط، افزود: نقش ادبیات عرب منحصر به استنباط شرعی نیست، بلکه در اعتقادات و آیات و روایات اعتقادی نیز تأثیر خود را نشان میدهد، بهعنوان نمونه مشهور است که واژه «إنما» بر حصر دلالت دارد و ترکیبی از «إنّ و ما» است، ولی برخی این معنا را قبول ندارند.
فخر رازی در تفسیر کبیر یکی از راههایی که برای فرار از دلالت کریمه «إنّما وليكم الله و رسوله والذين آمنوا الذين يقيمونالصلاة و يؤتونالزكاة و هم راكعون» (مائده/55) بر اثبات ولایت، انتخاب میکند، نفی دلالت إنما بر حصر است. حال برخی از عالمان ما نیز دلالت إنما بر حصر را قبول ندارند، اما امثال فخر رازی در ادامه آیه بحث ادبی مهم دیگری را نیز پیش میکشند که از اشکالهای قدیمی اهلسنت بر شیعه است. آنان میگویند لازمه اعتقاد شیعه به اینکه مصداق این آیه علیبن ابیطالب(ع) است آن است که واژه «الذين» که جمع است در مفرد استفاده شده باشد و این در میان عرب صحیح نیست.
پاسخ از این پرسش همان است که مرحوم علامه طباطبایی(ره) در المیزان فرموده است و آن این است که «الذین» جمع است و معنای جمع نیز از آن اراده شده است، ولی صدق آن بر یک مصداق از باب تطبیق است.
استاد فاضل لنکرانی، در ادامه بیان کارکردهای ادبیات عرب در فرایند استنباط، گفت: بحث دیگری در آیه شریفه «و ما أمروا إلا ليعبدوا الله مخلصين له الدين حنفاء و يقيمواالصلاة و يؤتواالزكاة و ذلك دين القيمة» (بینه/5) است. بیشتر مفسرین بر آنند که لام در «ليعبدوا» لام غایت است، و از آیه چنین استفاده میکنند که همه واجبها، تعبدی است و با وجود این آیه دیگر بحث اصولی اصالةالتعبدی یا اصالةالتوصلی جای ندارد، ولی مرحوم محقق آشتیانی در حاشیه رسائل فرموده: این «لام» در «لیعبدوا» لام غایت نیست، بلکه لام اراده است و مراد خدا از اوامر، ایجاد روح عبودیت در بندگان است و بین این معنا و آن معنی که انسان همه واجبها را با قصد قربت انجام دهد، فرق است. شما «لام اراده» را در کتابهای ادبی پیدا نمیکنید، ولی محقق آشتیانی فرموده است: استعمال لام در اراده، در قرآن و سنت و عرف عرب بسیار زیاد است.
وی در ادامه در تأثیر لغت در فرآیند استنباط به واژه «جلباب» اشاره کرد و توضیح داد: روزی محضر مرحوم والد(ره) عرض کردم، در استفتائات فرمودهاید: چادر مشکی بهترین نوع حجاب است، ولی در واژه جلباب تحقیق کردم در آیه کریمه «یا أيها النبي قل لأزواجك و بناتك و نساءالمؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين و كان الله غفوراً رحيماً» (احزاب/59) دو نکته مهم وجود دارد. یکی آنکه واژه «جلباب» بر اساس متون کهن لغت و نصوص دینی به معنای یک پوشش سراسری است که از سر تا نوک پا را میپوشاند. و نکته دوم این است که بین «أدنی الیه» با «ادنی علیه» فرق است این فعل اگر با حرف جر «الی» بیاید به معنای نزدیک کردن است، ولی اگر با حرف جر «علی» بیاید به معنای ارخا و آویزان کردن است.
برخی از شخصیتهای کمنظیر هم از حرف جر «علی» غفلت کردهاند. بر این اساس اگر ما بودیم و این آیه؛ بر زنان واجب بود که حتی صورت خود را بپوشانند، ولی آیات و روایات دیگر وجه و کفین را استثنا میکند. آن فردی که گفت ما برای حجاب در قرآن دلیلی نداریم، از این آیه قرآن که بر اساس ادبیات عرب، بر وجوب و تعین چادر دلالت دارد، غفلت کرده است.
استاد فاضل لنکرانی در توضیح و تبیین بیشتر تأثیر ادبیات عرب و لغتشناسی در فرآیند استنباط به واژهشناسی «حرب» اشاره کرد و عنوان نمود: بیشتر مترجمین و مفسرین در آیه کریمه: «فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب منالله و رسوله و إن تبتم فلكم رؤوس أموالكم لا تظلمون ولا تظلمون» (بقره/279) معنا نمودهاند به اینکه، و اگر [چنين] نكرديد، اعلام جنگ با خدا و فرستاده وى کردهاید، ولی از قدیم در ذهنم پرسشی مطرح بود که هر گناهی ـ چه صغیره و چه کبیره ـ اعلام جنگ با خداوند است وانگهی آیه «حرب معالله» ندارد، «حرب منالله» دارد و این بود که درصدد جستوجو و تحقیق برآمدم.
به این نتیجه رسیدم که آیه قبل حرمت ربا را بیان فرموده است و در این آیه میفرماید و اگر [چنين] نكرديد یعنی اگر باز ربا گرفتید:
1. فأذنوا، بین فأذنوا و فآذنوا هم فرق است آذنوا یعنی اعلام بدارید ولی فأذنوا یعنی فاعلموا یعنی بدانید.
2. بحرب منالله و رسوله، واژه حرب به معنای جنگ نیست بلکه سمیالحرب، حربا لان فیه القتل.
براین اساس فهمیده میشود که حکم مرتکب ربا پس از اعلام حرمت آن و عفو از آنچه قبلاً ربا گرفته بودند، اعدام است! و آن دسته از روایات که حکم مرتکب کبیره بهطور مکرر را برای سومین یا چهارمین بار - که در موارد مختلف تعداد مختلف است - اعدام دانستهاند روشن میشود مانند دزدی و...
ما باشیم و آیه قرآن؛ برای مرتکب ربا برای دومین مرتبه حکمش اعدام است و ریشه قرآنی اینکه در روایات آمده اصحاب الکبائر یقتلون روشن میشود. فقط در روایات مقداری توسعه داده شده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: دینشناسی بدون احاطه ادبی امکانپذیر نیست بهویژه در حوزه اعتقادات که آیات بیشتری از آیاتالاحکام را در بر میگیرد. لذا هرچند توان بر مکالمه به عربی از شروط استنباط نیست، ولی ناتوانی بر این مهم قطعاً نقیصه است که حوزه باید در بر طرف کردن آن بکوشد تا دانشپژوهان بتوانند به کتابها و تحقیقهای نوین که به زبان عربی نگاشته میشوند مراجعه کنند و تحلیل صحیح هم داشته باشند، چرا که هدف فراتر از فهم دین است. بلکه باید توان پاسخگویی به شبهات را داشته باشیم و کسانی مثل فخر رازی که با ادبیات عرب میخواهند، شبههافکنی کنند را، پاسخگویی کنیم.
کاربردهای ادبیات عرب
استاد ابوالقاسم علیدوست بهعنوان سخنران دوم این نشست نیز با اشاره به موضوع نشست، در تبیین مؤلفه «ادبیات عرب» عنوان داشت: ادبیات عرب حداقل سه کاربرد دارد: حداقلی، حدوسط و حداکثری دارد.
ـ ادبیات حداقلی
مراد از ادبیات حداقلی، آن چیزی است که امروزه در اذهان طلاب مرتکز است و آنرا بر شش دانش اطلاق میکنند، صرف، نحو، لغت، معانی، بیان، بدیع.
ـ ادبیات حدوسط
مقداری که پیشنهشناسی میکنیم، درمییابیم که گذشتگان بر یازده دانش حقیقتاً ـ نه استطراداً ـ اطلاق ادبیات عرب میکردند.
این یازده دانش عبارتند از: «صرف، نحو، لغت، معانی، بیان، بدیع، شعر، عروض، قافیه، خط، انشا»؛ لذا در کتابهای ادبی مانند شرح نَظّام نیشابوری میبینید که از انشا و کتابت و خط، سخن به میان آمده است.
ـ ادبیات حداکثری
ادبیات در دوران معاصر زوایای نوینی پیدا کرده است. البته نمیتوان گفت که اصلاً در گذشته ریشه نداشته، ولی از چنان بسط و ترتیبی بهرهمند گردیده است که بهعنوان پدیدهای نوین مطرح میشوند. بحث فلسفههای مضاف به برخی از عناوین گذشته و غیر آنها، از این زوایا هستند، فلسفه لغت، فلسفه زبان، حتی بسیاری از مسایل هرمنوتیک را میتوان بومی ادبیات عرب کرد و بهره برد؛ هرچند از ساحتهای اصول فقه هم بهرهمند است.
بر این اساس ادبیات عرب با این ساحتهای نوپیدا که از تبار دانشهای ادبی هستند، به بیش از بیست دانش و رشته میرسد، البته عدد دقیق نمیتوان برای آن تعیین کرد.
این استاد حوزه، به تبیین مؤلفه دیگر موضوع سمینار، یعنی واژه «استنباط» پرداخت و گفت: واژه «استنباط»، امروزه در یک معنای اخص به کار میرود، این معنا عبارت است از «عملیات کشف شریعت از اسناد معتبر». فقیه تلاش میکند شریعت خدا را در یک فرآیند خاص از قرآن و سنت و عقل و اجماع کشف کند.
اما در نگاه دیگر میتوان معنای دیگری را برای این واژه عرضه کرد، در این نگاه استنباط عبارت است از عملیات کشف معارف دین از اسناد معتبر؛ در این نگاه گسترده، شریعت نیز بخشی از معارف دین شمرده شده و فقط کار فقیه نیست هر چند کار فقیهانه است که فیلسوفان دین، مفسران، متکلمان نیز بدان نیاز مبرم دارند.
وی اضافه کرد: یکی از پرسش معرفتی عبارت است از اینکه صِرف محبت به اهلبیت چهاندازه میتواند، منجی باشد؟ در این پیوند دهها روایت داریم که اگر با متد استنباط مورد واکاوی قرار بگیرند، در ده گروه تقسیم میشوند، مفاد برخی از روایات آن است که ولایت اهلبیت(ع) جز با عمل صالح منجی نیست. برخی دیگر صرف محبت را کارا میدانند حتی اگر فرد سر تا پا گناه باشد، برخی دیگر هم تفصیل میدهند.
از آنجا که با متد استنباط بر این ابعاد دقت نکردهایم، فضا برای بیان حرفهای ناحساب هموار شده است.
بر این اساس، استنباط به منظور کشف معارف برای همه دانشهای اسلامی ضروری است.
از واژهشناسی دو مفهوم «ادبیات عرب» و «استنباط»، باید به ضرورت ادبیات عرب در هر بعدی از ابعاد دین که میخواهیم کار کنیم برسیم. وی در تبیین «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط» که موضوع این سمینار بود، عنوان داشت: ادبیات عرب دوگونه نقشآفرینی دارد، نقشآفرینی مستقیم و نقشآفرینی غیرمستقیم.
نقشآفرینی غیرمستقیم
ادبیات عرب در نقشآفرینی غیرمستقیم خود، توان مطالعه نصوص دینی و آثار بزرگان را به دانشپژوهان میدهد. اگر کسی این فایده را از او فرانگیرد، به عجز طاقتفرسایی مبتلا میشود. هماکنون ناتوانی در این مهم در بین طلاب دیده میشود، و این مشکل، ضعف علمی را بهدنبال دارد. اگر تفسیری فارسی روان باشد، به راحتی مطالعه میکند، اما اگر عربی و مقداری پیچیده شد، ارتباط کاملاً قطع است. قدرت رجوع به مسالک و جواهر وجود ندارد، و دانشپژوه تا آن مقدار که استاد برایش حل کند آگاهی دارد نه بیشتر. لذا اعتقاد بنده در مورد کتابهای درسی حوزه، این است که باید از حالت معماگونه خارج شوند، ولی نباید ساده نگاشته شود.
بهعنوان مثال کتابها از حالت معماگونهای مانند «ان کان کالخلیل فکالخلیل و إلا فکیونس» و... و یا از مشکلاتی مانند فاصله طولانی بین نهاد و گزاره باید خارج شوند، ولی نباید ساده نگاشته شوند؛ زیرا اگر مطالب را بهطور ساده با جدولها و شکلها به طلاب تعلیم دادیم، آنان توانایی ارتباط با آثار گذشتگان را پیدا نمیکنند. ولی اگر کتابهای سنگین را فراگرفتند، توان مطالعه کتابهای روان را هم خواهند داشت.
نقشآفرینی مستقیم
سخنران این نشست، در ادامه، نقشآفرینی مستقیم ادبیات عرب را به دو بخش خاص و عام تقسیم کرد و گفت: بهعنوان نمونه، فلسفه لغت یکی از اثرهای عام بر استنباط بالمعنیالاعم دارد، دانشپژوه باید بهگونههای فعالیت کارشناسان لغت آشنایی داشته باشد، چرا که آنان روشهای گوناگونی را برای مقاصد مختلفی در پیش گرفتهاند. لذا کاری که ابن فارس میکند، آن کار را زبیدی نمیکند. بهعنوان نمونه زبیدی برای واژه «عین» بیش از صد معنا بیان میکند، ولی ابنفارس برای آن یک معنا بیان میکند! به راستی کدام یک درست میگویند؟ با اشراف به روش آنان در مییابید که هر دوی آنان صحیح میگویند، چرا که زبیدی در جستجوی موارد استعمال است و ابنفارس در جستجوی دلالت بن و ماده الفاظ.
وی مراد از اثرهای خاص را موردها و مصادیق خاص دانست و افزود: یکی از آثار ارزشمند شهید ثانی(ره)، کتاب تمهیدالقواعد است؛ وی در این کتاب، از 200 قاعده سخن میگوید، یکصد قاعده را به دانش اصول فقه اختصاص داده است و یکصد قاعده دیگر را به قواعد ادبی و برای هر یک تطبیقاتی آورده است و حقاً کار بسیار ارزشمند و کاربردی در این عرصه صورت داده است.
استاد علیدوست پس از بیان نقش بالای ادبیات عرب در فرآیند استنباط، به آسیبشناسی نقش آن در فرآیند استنباط هم پرداخت و گفت: برخورد با ادبیات نیز مانند سایر پدیدهها بین افراط و تفریط و اعتدال در دَوَران است. اگر جمود بر ادبیات داشته باشیم بهگونهای که از عرف و انگیزههای گوینده غافل شویم، این زیادهروی است. چرا که در فهم مراد فقط ادبیات سخن نمیگوید بلکه قصد گوینده و... مؤثر است.
از این نوع مصادیق حتی در کتاب ارزشمند شهید ثانی نیز دیده میشود و این در کنار مزایای کتاب، جای ملاحظه است.
بهعنوان مثال در آیه کریمه «قل لا أجد في ما أوحي إليَّ محرماً على طاعم يطعمه إلا أن يكون ميتةً أو دماً مسفوحاً أو لحم خنزيرٍ فإنّه رجس أو فسقاً أهِلَّ لغيرالله به فمن اضطر غير باغ و لاعاد فإنّ ربّك غفور رحيم» (انعام/145) بر سر مرجع ضمیر «فإنّه رجس» بحث است که آیا به خنزیر برمیگردد یا به لحم و ثمره فقهی آن این است که امکان دارد حیوانی خودش پاک باشد، ولی گوشتش نجس باشد مانند حیوانی که ذبح غیرشرعی شده باشد. برای حل این موارد باید به واکاوی عناصر عرفی پرداخت وگرنه غوطه خوردن در قواعد ادبی در مثل این مورد، زیادهروی بهدنبال دارد.
وی در پایان سخنان خود، به وضع موجود ادبیات عرب در حوزه علمیه امروز پرداخت و هستها و بایدهای این عرصه را بیان کرد و تصریح نمود: ضروری است که جایگاه خود را ببینیم و فاصله هستها و بایدها را بسنجیم و برنامهریزی کنیم.
استاد علیدوست تصریح کرد: حوزه علمیه در زمینه ادبیات عرب باید تکانی به خود دهد و در سه بخش به منصه ظهور برساند.
بخش یکم، آموزش ادبیات تطبیقمحور در حد اطلاعات و آشنایی و یک تجزیه ترکیب دقیق بر اساس ضوابط؛
بخش دوم، تربیت افراد صاحبنظر و متخصص در ادبیات عرب است؛
بخش سوم هم تربیت افرادی ویژهدان که بر ساحتهای ویژه از این دانش تمرکز داشته باشند.
سمینار «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط» در ۱۳۹۳/۱۱/۰۷ برگزار شد.
باسمه تعالی
سمینار «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط» به همت کانون ادبیات عرب معاونت پژوهشی مدرسه علمیه معصومیه ۷/۱۱/۹۳ برگزار شد.
سمینار با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید در وصف پیامبر عظیم الشأن اسلام ص و سرود جمهوری اسلامی ایران کار خود را آغاز کرد.
دبیر علمی این جلسه را استاد محمد عشایری منفرد و استاد سید حسین هاشمیان بر عهده داشته و سخنرانان به ترتیب آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی حفظه الله و آیت الله علیدوست حفظه الله بودند.
در آغاز سمینار دبیر علمی استاد عشایری؛مقدمه ای بدین شرح بیان کردند:
امروز به دنبال این هستیم که چگونگی نقش آفرینی ادبیات عرب را در فهم آیات و روایات مورد بررسی قرار دهیم . وی ضرورت پاسخدهی به پرسشهای دانشپژوهان در عرصه ادبیات عرب را مورد تاکید قرار داد. دبیر سمینار تخصصی «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط» با اشاره به اینکه باید به ادبیات عرب در بین طلاب نگاهی کاربردی داشت خاطرنشان کرد: در این سمینار از سخنان آیتالله محمد جواد فاضل لنکرانی و آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بهرهمند میشویم.
ایشان ضمن معرفی آیت الله فاضل از ایشان برای افاضه بیاناتشان دعوت کردند:
آیت الله فاضل لنکرانی با تشکر از تلاشهای کانون ادبیات عرب مدرسه علمیه معصومیه بیانات خود را به شرح ذیل آغاز کردند:
سخنان خود را در قالب دو مبحث ارائه خواهم کرد:
مبحث اول : نسبت ادبیات عرب با مجموعه دین چیست؟
مبحث دوم : تاثیر ادبیات عرب در فرایند استنباط ( عمده بحث اینجانب در این محور است)
ایشان ضرورت ادبیات عرب در پیوند با مجموعه دین را از قضایای قیاساتها معها دانستند و افزودند: اسلام شناسی بدون احاطه به ادبیات عرب ناممکن است، البته بین احاطه به ادبیات عرب و ادیب شدن تفاوت است.
وی مسائل ادبی را به دوقسم کردند و بخش از آن را بدون تاثیر و بخش دیگر را دارای تاثیر به سزا در استنباط معرفی کردندو در ادامه وجود بخش یکم در کنار مسائل تاثیر گذار ضروری دانستند.
ایشان در بخش دوم سخنانشان با رویکردی تطبیقی به شش مصداق از تاثیر ادبیات عرب در فرآیند استنباط پرداختند تا جایگاه ویژه این دسته از مسائل و آثار فقهی مترتب بر آن را روشن شود.
این شش مصداق به شرح ذیل میباشد:
مصداق یکم: بار معنایی استثنای منقطع
مصداق دوم : «انما و حصر»
مصداق سوم : «جمع و اراده مفرد»
مصداق چهارم: «لام اراده و نقد حصرگرایی در قالبهای زبانی»
مصداق پنجم: تاثیر لغت در فرآیند استنباط با واژه شناسی «جلباب»
مصداق ششم : تاثیر لغت در فرآیند استنباط و واژه شناسی «حرب»
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار افزود: حضار گرامی بدانید که دین شناسی بدون إحاطه ادبی امکان پذیر نیست به ویژه در حوزه اعتقادات که آیات بیشتری از آیات الاحکام را در بر میگیرد. ما در بحث آیات مهدویت بیش از ۴۰ آیه قرآن را بررسی کردیم و دلالت آن بر عصر ظهور را با این نکات دقیق ادبی استخراج کردیم. بادلگرمی ادبیات را دنبال کنید.
هرچند توان بر مکالمه به عربی از شروط استنباط نیست ولی ناتوانی بر این مهم قطعا نقیصه است که حوزه باید در بر طرف کردن آن بکوشد تا دانش پژوهان بتوانند به کتاب ها و تحقیق های نوین که به زبان عربی نگاشته میشوند مراجعه کنند و تحلیل صحیح هم داشته باشند چرا که هدف فراتر از فهم دین است بلکه باید توان پاسخ گویی به شبهات را داشته باشیم و کسانی مثل فخر رازی که با ادبیات عرب میخواهند، شبهه افکنی کنند را پاسخگویی کنیم.
براین اساس به کانون ادبیات عرب پیشنهاد میدهم که یکدور دانش فقه را بررسی کنند و آن دسته از مباحث فقهی، تفسیری، اعتقادی که ادبیات عرب در تحلیل آن موثر است را استخراج کنند و به منظور کاربردی کردن ادبیات در کتابهای درسی ارائه دهند آنگاه هیچ گاه طلاب از خواندن ادبیات خسته نخواهند شد بلکه تحولی در ادبیات حوزه ایجاد خواهد شد.
در آخر سخن مجددا از برگزار کنندگان این سیمنار با شکوه تشکر میکنم.
سخنران دوم آیت الله علیدوست حفظه الله با دعوت دبیرعلمی بر جایگاه تشریف آوردند وایشان با با شکوه خواندن سمینار، سخنان خود را در چهار مبحث به شرح ذیل ارائه کردند:
مبحث یکم: مبادی تصوریه
ایشان با واکاوی دو واژه ادبیات عرب و استنباط به عنوان دو واژه عنصری به کار رفته در عنوان سمینار به مبادی تصوریه بحث پرداختند.
ایشان با تقسیم ادبیات عرب به حداقلی و حداکثری قدما و حداکثری معاصر. ادبیات معاصر را دارای ساحت های نوپیدا و ضرور دانستند. و با تقسیم استنباط به معنای اخص و اعم، حقیقت استنباط را کشف معارف دین از منابع معتبر دانست که تمام دانش های علوم دینی را دربرمیگیرد و از نتیجه های این اندیشه، ارتقای اصول فقه از اصول فقه به اصول فهم دین است به ویژه در مباحث الفاظ .
مبحث دوم: نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط
وی نقش آفرینی ادبیات را به دو بخش مستقیم و غیر مستقیم تقسیم نموده و بخش غیر مستقیم را عبارت از توان دهی به دانش پژوه برای مطالعه نصوص دینی و آثار بزرگان دانست. و قطع ارتباط طلاب با منابع را مایه ناتوانی علمی برشمرد و برهمین اساس خارج کردن متون حوزوی از اغلاق های کلامی و عبارات معما گونه را ضروری ولی ساده سازی و انقطاع پیوند با میراث گذشتگان را ناصحیح دانست.
مدیر انجمن فقه و اصول حوزه، تاثیرهای مستقیم ادبیات عرب بر استنباط را به دو بخش عام و خاص و عام تقسیم نمود و نمونه تاثیر عام ادبیات را دانش فلسفه لغت و علم به تفاوت روشهای لغوی ها معرفی نمود و در عرصه تاثیرهای خاص کتاب تمهید القواعد شهید ثانی را نمونهای کارا در این عرصه معرفی کرد.
مبحث سوم:آسیب شناسی نقش ادبیات در فرآیند استنباط
استاد سطوح خارج حوزه علمیه قم افزود: برخورد با ادبیات نیز مانند سایر پدیده ها بین افراط و تفریط و اعتدال در دوران است. اگر جمود بر ادبیات داشته باشیم به گونه ای که از عرف و انگیزه های گوینده غافل شویم، این زیاده روی است چرا که در فهم مراد فقط ادبیات سخن نمی گوید بلکه قصد گوینده و.. موثر است.
از این نوع مصادیق حتی در کتاب ارزشمند شهید ثانی نیز دیده میشود و این در کنار مزایای کتاب، جای ملاحظه است.
مبحث چهارم: ادبیات عرب در حوزه علمیه،هست ها و بایدها
ضروری است که جایگاه خود را ببینیم و فاصله هست ها و بایدها را بسنجیم و برنامه ریزی کنیم.
حوزه علمیه در زمینه ادبیات عرب باید تکانی به خود گیرد و در سه بخش به منصه ظهور برساند.
بخش یکم : آموزش ادبیات تطبیق محور، یک تجزیه ترکیب دقیق براساس ضوابط نه تکرارهای محمود صافی و محی الدین درویش.
بخش دوم: تربیت افراد صاحب نظر و متخصص در ادبیات عرب است.
بخش سوم: تربیت افرادی که بر ساحت های ویژه از این دانش تمرکز داشته باشند و ما از این تمرکز به تمحضی فراتر از تخصص یاد میکنیم.
در ادامه جلسه دبیر علمی با استاد علیدوست به پرسش و پاسخ پرداخت.
——————————
تنظیم و تدوین به همّت حجة الاسلام سیّد مرتضی حسینی کمال آبادی
سمینار نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط
کانون ادبیات عرب مدرسه علمیه معصومیه، در راستای پالایش و پیشرفت دانش ادبیات عرب در حوزه علمیه، «سمینار نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط» را برگزار میکند.
هدف از این سمینار تبیین چگونگی نقش آفرینی ادبیات عرب در فهم آیات و روایات و پاسخگویی به پرسش های دانش پژوهان در این پیوند است.
شاخصهی اصلی این سمینار دعوت از دو تن ازمجتهدان و مدرسان مطرح دروس خارج حوزه علمیه قم است، تا نگاه کاربردی به ادبیات عرب تقویت شده و ابعاد ناپیدا آن بیان شود.
گفتنی است که این سمینار روز سه شنبه 93/11/7 از ساعت 10تا 12:15در سالن همایش مدرسه علمیه معصومیه با حضور
حضرت استاد محمد جواد فاضل لنکرانی حفظه الله ( سخنران اول)
حضرت استاد ابوالقاسم علیدوست حفظه الله ( سخنران دوم)
برگزار میشود. دبیر علمی این نشست فاخر را جناب استاد محمد عشایری منفرد حفظه الله برعهده دارند، ایشان در قسمت سوم برنامه با اساتید محترم به گفتگو می نشینند.
در صورت نیاز میتوانید با
شماره تلفن: 02532932081 - داخلی 236 یا با تلفن همراه 09363782751 تماس حاصل فرمایید.
گروه فهم نص از کانون ادبیات عرب بر آن است که در بهمن ماه 1393 سمیناری را با موضوع «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط» برگزار کند.
به منظور هرچه بهتر برگزار شدن این سمینار از عموم اساتید و دانش پژوهان رشته های ادبیات عرب و فقه و اصول خواهشمندیم، محورها و پرسش های ضرور را به جیمیل کانون ادبیات عرب به آدرس
در دومین سمینار «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط» بیان شد
دعای غلط به سوی خدا بالا نمی رود
حوزه/دومین سمینار «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط» صبح امروز از سوی کانون ادبیات عربی موسسه ترمیتولوژی فقه، در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین محمد قائینی ،استاد حوزه و نویسنده دوره فقهی "المبسوط فی فقه المسائل المعاصره"گفت: به برکت وجود پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، احادیث در عین ابتلا به موانع عظیمی با جانفشانی روات حدیث به دست ما رسیده و منشأ اختصاص شیعه به این بخش مهم منابع اسلامیشده است.
حجت الاسلام والمسلمین قائینی در ارتباط با دخالت برخی از علوم در استنباط احکام شرعی اظهار داشت: شکی نیست که علم ادبیات به معنای عام خود، از علومی است که نقش مسلمی در استنباط احکام شرعی دارد.
وی افزود: علاوه بر آیات و روایات، اسناد و متونی که به استنباط احکام شرعی میپردازند و با تلاش طاقتفرسای بزرگان به دست ما رسیده است، با این درجه از اعتبار، تنها منحصر به شیعه است و هیچ مذهبی بهجز شیعه نمیتواند ادعا کند منبعی به این غنا و استحکام دارد.
استاد حوزه با اشاره به دخالت دانش ادبیات عرب در فهم، استنباط و برداشت این منابع گفت: در یک تقسیم کلی، کلماتی که به دست ما رسیده است، اعم از مواد و هیئات است که متکفل بیان آنها، علوم ادبی و لغوی است.
حجت الاسلام والمسلمین قائینی خاطرنشان کرد: علم لغت، ابزار فهم و صحت برداشت ما از متونی است که مبنای اجتهاد احکام شرعی به معنای وسیع کلمه است و همانطور که اجتهاد در فقه منوط به اجتهاد در مقدمات مسائل اصول فقه است، بیتردید استنباط وابسته به ادبیات لغت عرب است.
وی در ادامه گفت: یک فقیه در مقام استنباط ناچار از اجتهاد در علوم ابتدایی در استخراج احکام است و اجتهادی میتواند مبنای حجیت برای دیگران قرار گیرد که شامل اجتهاد در علوم مقدماتی است.
استاد حوزه با بیان این که بخش عظیمی از مشکلات مربوط بر استنباط مربوط به عدم وقوف به معانی است، اظهار داشت: یک فقیه نمیتواند قدم از قدم بردارد مگر اینکه مسلط به کلمات شارع باشد و به همان اندازه باید به ترکیبات و استنباط باید احاطه داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین قائینی درباره اهمیت لحن در ادای کلمات گفت: تکلمی که بر اساس لحن عربی شکل میگیرد، ممکن است به علت عدم تسلط به زبان عربی، موجب فساد در بیان شود ولی فسادی که ناشی از تکلمی است که بر اساس تسلط بر معانی شکل میگیرد، بسیار بیشتر است.
وی افزود: یکی از دلایل بزرگ تأثیر لحن در فهم، وجود الفاظ مشترکی بین لغت عرب و دیگر لغات است.
این محقق حوزوی تصریح کرد: مشکل بزرگ خطای در مقام استنباط، به دلیل انس غیر عرب به لغاتی از عرب در دیگر لغتهاست که این الفاظ معانی در لغت فارسی با عربی بسیار متفاوت است، ولی به دلیل انس بین دو لغت اینچنین مواردی مورد غفلت قرار میگیرد و تنها یک فقیه میتواند جلوی این اشتباه را بگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین قائینی در پایان با تأکید بر اینکه با تحمیل نمیتواند اهمیت دخالت یک علم را بر کسی اثبات کرد گفت: وقتی طلبهای پیگیر مسائل اصولی میشود که احساس ضرورت کند و زمانی که حس بیفایده گری و پوچی کند بیعلاقه خواهد شد و ازاینگونه تحصیل نمیتوان توقع به بار نشستن شیخ انصاری و شیخ طوسی داشت.
خواندن دعای غلط بهسوی خدا بالا نمیرود
حجتالاسلاموالمسلمین محمدحسن ربانی، نویسنده "المعجم التطبیقی للقواعد الاصولیه فی فقه الامامیه" نیز در ادامه این نشست با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: ایشان میفرمایند؛ عبارات ما را با اعراب و فصل بخوانید تا کلام ما، خودش را نشان دهد زیرا ما قوم فصیحی هستیم، و این نشاندهندهی فصاحت و بیاشکال بدون ادبیات عرب است.
وی افزود: درست خواندن عبارت، فصاحت و زیبایی آن را نشان میدهد و دستور امام صادق(ع) بر صحیح خواندن کلام اهلبیت(ع) هم به لغت و هم به معنی است.
این محقق حوزه با اشاره به کتاب عُدة الداعی گفت: «احمد بن فحل حلی» در این کتاب برای دعا خواندن آداب و شروطی ذکرشده است که یکی از آنها صحیح خواندن آن است و در روایتی از امام جواد(ع) آمده است که دعای غلط بهسوی خدا بالا نمیرود.
حجت الاسلام والمسلمین ربانی در توضیح این روایت اظهار داشت: برخی میگویند منظور از عدم استجابت دعای غلط این است که دعای بر ظلم و نفرین پدر و مادر در حال خشم برآورده نمیشود ولی این موارد صحیح نیست، بلکه منظور توجه خداوند به قلب فرد دعاکننده است.
وی در پایان سخنان خود در توضیح تضاد ظاهری روایت امام صادق(ع) و امام جواد(ع) گفت: منظور امام صادق(ع) از دقت در اعراب این است که اشتباه در لغت و اعراب، باعث اشتباه در استنباط احکام فقهی میشود.
لزوم تلاش طلاب برای پژوهش در زمینه ادبیات
حجتالاسلام حسینی کمالآبادی، مدیرمسئول موسسه ترمینولوژی فقه نیز در ادامه با اشاره به رکود در مسائل پژوهشی ادبیات عرب و فقه گفت: زمانی که دانشآموختگان به پژوهش درزمینه ای نپردازند، آن دانش به رکود خواهد افتاد.
وی اظهار داشت: به علت عدم توجه کامل به علم ادبیات عرب، اشکالات بسیار زیادی در مباحث اصولی رخداده است که تلاش طلاب را در این زمینه میطلبد.
استاد ادبیات عرب در ارتباط باهدف موسسه ترمینولوژی فقه گفت: این مؤسسه بهمنظور هدفمند کردن تحقیقات صورت گرفته در این عرصه تشکیلشده است.
وی در پایان سخنان خود افزود: وقتی ادبیات عرب از سوی مستأنفان از زبان خودشان شنیده شود، نقش ادبیات عرب پررنگتر میشود و دانشآموختگان با اشتیاق بیشتری بهسوی این دانش میروند
لازم به ذکر است: موسسه ترمیتولوژی فقه، باهدف ترمیم و پالایش ادبیات عرب و با بهرهگیری از کارشناسان این عرصه، فعالیت خود را از سال 1392 آغاز کرده است.
همچنین این نهاد در جهت ایجاد تحولی بنیادین در تعمیق دانش حوزوی، شکلگرفته است و برای تشویق دانشپژوهان و ارائه جهتگیریهای صحیح در این زمینه هرساله سمیناری با حضور مجتهدان ادیبی که اشراف کامل به بایستههای علوم دینی دارند برگزار میکند.
خاطر نشان می شود:سال گذشته این سمینار با حضور آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی و آیتالله ابوالقاسم علیدوست برگزارشده بود.
در دومین سمینار «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط» بیان شد
دعای غلط به سوی خدا بالا نمی رود
حوزه/دومین سمینار «نقش ادبیات عرب در فرآیند استنباط» صبح امروز از سوی کانون ادبیات عربی موسسه ترمیتولوژی فقه، در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین محمد قائینی ،استاد حوزه و نویسنده دوره فقهی "المبسوط فی فقه المسائل المعاصره"گفت: به برکت وجود پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، احادیث در عین ابتلا به موانع عظیمی با جانفشانی روات حدیث به دست ما رسیده و منشأ اختصاص شیعه به این بخش مهم منابع اسلامیشده است.
حجت الاسلام والمسلمین قائینی در ارتباط با دخالت برخی از علوم در استنباط احکام شرعی اظهار داشت: شکی نیست که علم ادبیات به معنای عام خود، از علومی است که نقش مسلمی در استنباط احکام شرعی دارد.
وی افزود: علاوه بر آیات و روایات، اسناد و متونی که به استنباط احکام شرعی میپردازند و با تلاش طاقتفرسای بزرگان به دست ما رسیده است، با این درجه از اعتبار، تنها منحصر به شیعه است و هیچ مذهبی بهجز شیعه نمیتواند ادعا کند منبعی به این غنا و استحکام دارد.
استاد حوزه با اشاره به دخالت دانش ادبیات عرب در فهم، استنباط و برداشت این منابع گفت: در یک تقسیم کلی، کلماتی که به دست ما رسیده است، اعم از مواد و هیئات است که متکفل بیان آنها، علوم ادبی و لغوی است.
حجت الاسلام والمسلمین قائینی خاطرنشان کرد: علم لغت، ابزار فهم و صحت برداشت ما از متونی است که مبنای اجتهاد احکام شرعی به معنای وسیع کلمه است و همانطور که اجتهاد در فقه منوط به اجتهاد در مقدمات مسائل اصول فقه است، بیتردید استنباط وابسته به ادبیات لغت عرب است.
وی در ادامه گفت: یک فقیه در مقام استنباط ناچار از اجتهاد در علوم ابتدایی در استخراج احکام است و اجتهادی میتواند مبنای حجیت برای دیگران قرار گیرد که شامل اجتهاد در علوم مقدماتی است.
استاد حوزه با بیان این که بخش عظیمی از مشکلات مربوط بر استنباط مربوط به عدم وقوف به معانی است، اظهار داشت: یک فقیه نمیتواند قدم از قدم بردارد مگر اینکه مسلط به کلمات شارع باشد و به همان اندازه باید به ترکیبات و استنباط باید احاطه داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین قائینی درباره اهمیت لحن در ادای کلمات گفت: تکلمی که بر اساس لحن عربی شکل میگیرد، ممکن است به علت عدم تسلط به زبان عربی، موجب فساد در بیان شود ولی فسادی که ناشی از تکلمی است که بر اساس تسلط بر معانی شکل میگیرد، بسیار بیشتر است.
وی افزود: یکی از دلایل بزرگ تأثیر لحن در فهم، وجود الفاظ مشترکی بین لغت عرب و دیگر لغات است.
این محقق حوزوی تصریح کرد: مشکل بزرگ خطای در مقام استنباط، به دلیل انس غیر عرب به لغاتی از عرب در دیگر لغتهاست که این الفاظ معانی در لغت فارسی با عربی بسیار متفاوت است، ولی به دلیل انس بین دو لغت اینچنین مواردی مورد غفلت قرار میگیرد و تنها یک فقیه میتواند جلوی این اشتباه را بگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین قائینی در پایان با تأکید بر اینکه با تحمیل نمیتواند اهمیت دخالت یک علم را بر کسی اثبات کرد گفت: وقتی طلبهای پیگیر مسائل اصولی میشود که احساس ضرورت کند و زمانی که حس بیفایده گری و پوچی کند بیعلاقه خواهد شد و ازاینگونه تحصیل نمیتوان توقع به بار نشستن شیخ انصاری و شیخ طوسی داشت.
خواندن دعای غلط بهسوی خدا بالا نمیرود
حجتالاسلاموالمسلمین محمدحسن ربانی، نویسنده "المعجم التطبیقی للقواعد الاصولیه فی فقه الامامیه" نیز در ادامه این نشست با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) گفت: ایشان میفرمایند؛ عبارات ما را با اعراب و فصل بخوانید تا کلام ما، خودش را نشان دهد زیرا ما قوم فصیحی هستیم، و این نشاندهندهی فصاحت و بیاشکال بدون ادبیات عرب است.
وی افزود: درست خواندن عبارت، فصاحت و زیبایی آن را نشان میدهد و دستور امام صادق(ع) بر صحیح خواندن کلام اهلبیت(ع) هم به لغت و هم به معنی است.
این محقق حوزه با اشاره به کتاب عُدة الداعی گفت: «احمد بن فحل حلی» در این کتاب برای دعا خواندن آداب و شروطی ذکرشده است که یکی از آنها صحیح خواندن آن است و در روایتی از امام جواد(ع) آمده است که دعای غلط بهسوی خدا بالا نمیرود.
حجت الاسلام والمسلمین ربانی در توضیح این روایت اظهار داشت: برخی میگویند منظور از عدم استجابت دعای غلط این است که دعای بر ظلم و نفرین پدر و مادر در حال خشم برآورده نمیشود ولی این موارد صحیح نیست، بلکه منظور توجه خداوند به قلب فرد دعاکننده است.
وی در پایان سخنان خود در توضیح تضاد ظاهری روایت امام صادق(ع) و امام جواد(ع) گفت: منظور امام صادق(ع) از دقت در اعراب این است که اشتباه در لغت و اعراب، باعث اشتباه در استنباط احکام فقهی میشود.
لزوم تلاش طلاب برای پژوهش در زمینه ادبیات
حجتالاسلام حسینی کمالآبادی، مدیرمسئول موسسه ترمینولوژی فقه نیز در ادامه با اشاره به رکود در مسائل پژوهشی ادبیات عرب و فقه گفت: زمانی که دانشآموختگان به پژوهش درزمینه ای نپردازند، آن دانش به رکود خواهد افتاد.
وی اظهار داشت: به علت عدم توجه کامل به علم ادبیات عرب، اشکالات بسیار زیادی در مباحث اصولی رخداده است که تلاش طلاب را در این زمینه میطلبد.
استاد ادبیات عرب در ارتباط باهدف موسسه ترمینولوژی فقه گفت: این مؤسسه بهمنظور هدفمند کردن تحقیقات صورت گرفته در این عرصه تشکیلشده است.
وی در پایان سخنان خود افزود: وقتی ادبیات عرب از سوی مستأنفان از زبان خودشان شنیده شود، نقش ادبیات عرب پررنگتر میشود و دانشآموختگان با اشتیاق بیشتری بهسوی این دانش میروند
لازم به ذکر است: موسسه ترمیتولوژی فقه، باهدف ترمیم و پالایش ادبیات عرب و با بهرهگیری از کارشناسان این عرصه، فعالیت خود را از سال 1392 آغاز کرده است.
همچنین این نهاد در جهت ایجاد تحولی بنیادین در تعمیق دانش حوزوی، شکلگرفته است و برای تشویق دانشپژوهان و ارائه جهتگیریهای صحیح در این زمینه هرساله سمیناری با حضور مجتهدان ادیبی که اشراف کامل به بایستههای علوم دینی دارند برگزار میکند.
خاطر نشان می شود:سال گذشته این سمینار با حضور آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی و آیتالله ابوالقاسم علیدوست برگزارشده بود.
در پی برگزاری سمینار نقش ادبیات عرب در فرآیند إجتهاد و استقبال پرشور مسئولان، مدیران، استادان و طلاب گرامی به اطلاع می رساند که فیلم سمینار آماده عرضه شده است.
فیلم یاد شده با کیفیت بالا فیلم برداری شده و با همکاری فعالان عرصه تدوین به صورت حرفه ای تدوین شده است.
طلاب و دانشجویان گرامی و همه مشتاقان عرصه ادبیات عرب در سرتاسر کشور میتوانند از طریق فروشگاه سایت، نسبت به تهیه فیلم اقدام نمایند. در پایان لازم است که از همه عزیزانی که در تماس های متعدد مشتاق فیلم سمینار بودند؛ به علت فاصله زمانی عذر خواهی کنیم.