دکتر عباس پسندیده، محقق محترمی که با نگارش آثار کاربردی در زمینه شادکامی و رضایت زناشویی و زندگی مورد توجه ویژه مخاطبان قرار گرفته است، کتابگاه مفتخر است که آثار آن استاد محترم را عرضه کند.
برای خرید هر کدام از مجموعه آثار دکتر عباس پسندیده می توانید بر عنوان آن کلیک کنید:
خرید کتاب شادکامی در اسلام و روانشناسی مثبت اثر دکتر عباس پسندیده نشر دارالحدیث از کتابگاه
100/000تومان
خرید کتاب رضایت از زندگی اثر دکتر عباس پسندیده نشر دارالحدیث از کتابگاه
160/000تومان
خرید کتاب پژوهشی در فرهنگ حیا اثر عباس پسندیده نشر دارالحدیث از کتابگاه
160/000تومان
خرید کتاب رضایت زناشویی اثر عباس پسندیده نشر دارالحدیث از کتابگاه
140/000تومان
خرید کتاب مواجهه مثبت با خوشی و ناخوشی دکتر عباس پسندیده نشر دارالحدیث از کتابگاه
100/000تومان
خرید کتاب روش فهم عمومی متون دینی با رویکرد روان شناختی اثر عباس پسندیده نشر دارالحدیث از کتابگاه
100/000تومان
خرید کتاب مربیگری روشمند الگوی راهنمایی تخصصی با رویکرد دینی اثر دکتر عباس پسندیده نشر دارالحدیث از کتابگاه
100/000تومان
خرید کتاب الگوی اسلامی شادکامی اثر استاد عباس پسندیده نشر دارالحدیث از کتابگاه
340/000تومان
کتاب فقه الحدیث 3 اثر عباس پسندیده نشر دارالحدیث
80/000تومان
خرید کتاب فقه الحدیث 2 اثر عباس پسندیده نشر دارالحدیث
80/000تومان
گزارش محتوایی از حضور نشر دارالحدیث در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن 1403 شمسی
نمایشگاه قرآن با توجه به شرایط ماه مبارک رمضان، فضای ویژه معنوی خود را دارد.
انتشارات دارالحدیث نیز بر اساس گردشش به محور قرآن و حدیث، از ویژه ترین ناشران در ارتباط با موضوع نمایشگاه قرآن است.
رو به رو شدن مردم با تصویر آیت الله ری شهری رحمه الله تعالی که زینت بخش غرفه انتشارات بوده و هست، خود گویای محبت مردم نسبت به آن عالم ربانی است.
برخی با تمرکز بر تصویر می گفتند حیف شد، زود رفت، خدایش بیامرزد چه میراثی از خود باقی گذاشت.
برخی هنوز خبر از ارتحال ایشان نداشتند و وقتی متوجه می شدند، خیلی متاثر می شدند.
برخی نیز باریک بینی می کردند و می گفتند در قاب عکس عبارت «دام عزه» آمده است که گویای قدیمی بودن تابلوی شما است.
فردی گفت آیا می دانید آیت الله ری شهری حافظ کل قرآن بوده است، ایشان در زمان های کوتاه که پیش می آمده موفق به حفظ کل قرآن شده اند.
انتشار دانشنامه های متعدد از انتشارات دارالحدیث، حتی با ظهور دانش نامه قرآن و حدیث، میزان الحکمة هنوز شیرینی خود را در کام مردم دارد، و پیجوی خرید آن و حتی هدیه دادن منتخب میزان الحکمة به هم هستند.
اولین کتابی که به محض بازگشایی غرفه به فروش رسید، کتاب زمزم عرفان درباره دیدارهای آیت الله ری شهری با آیت الله بهجت قدس سرهما بود، فردی که این کتاب را می خواست، پیک موتوری بود، گفت به من تخفیف بدید با موتور کار می کنم ولی این کتاب را خیلی می خواهم که انجام وظیفه شد.
کتاب های کاربردی انتشارات مانند کتاب «مهارت های زندگی»، «رضایت زناشویی»، «روش توان افزایی در سختی ها»، «رفتار اخلاقی انسان با خود»، «مواجهه مثبت با خوشی و ناخوشی» و « الگوی شادکامی»... از پرفروش ترین کتاب ها بودند، یکی از دوستان ستاد ارشاد برخی از کتاب های نامبرده را تهیه کردند و در خودش نمایشگاه کتاب را تمام و کمال مطالعه کردند و از سر مفید بودن آن به دوستان خود نیز معرفی می کردند و اظهار می داشتند که از تنها غرفه ای که خرید داشتند دارالحدیث بوده است.
«مجموعه بیشتر بدانیم» پر استقبال بود به ویژه آنکه والدین برای نوجوانان خود در کنار کتاب «اخلاق موفقیت» تهیه می کردند، خلاء نبود نشر باهوش ویژه کودکان متعلق به مجموعه دارالحدیث، بسیار حس می شد، خانواده ها برای کودکان خود کتاب می خواستند و سطح کتاب های ما از نوجوان به بالا بود.
مردم فرهیخته ما، به دنبال کتاب های مقتل صحیح السند و در عین حال روان هستند، کتاب «واقعه عاشورا در منابع کهن» مغتنم بود و همه تعدادی که آورده بودیم را تهیه کردند.
داستان پیرمرد خیاطی که مورد لطف حضرت معبود قرار گرفته، مرحوم رجبعلی خیاط در قالب کتاب کیمیای محبت پس از 65 نوبت چاپ برای نسل جدید خدمت می کند.
با اینکه در این نمایشگاه با رویکرد استفاده عموم مردم کتاب آورده بودیم و کتاب های تخصص یا عربی انتشارات را کمتر آورده بودیم، قشر فرهیخته نیز از کتاب های تخصصی استقبال جدی کردند، به ویژه دوره الکافی و کتاب های تازه نشر قواعد کلامی و امکان و قلمرو شناخت عقلی خداوند در قرآن و روایات اثر علی امیرخانی و کتاب علم الهی در اندیشه کلامی امامیه از عصر معصومان تا مدرسه کلامی بغداد اثر عبدالحسین کافی.
دکتر عباس پسندیده نام آشنای مخاطبان انتشارات نیز، با آثار خود خدمت شایانی به مردم می کند و رفته رفته مردم بیشتر با آن دانشمند محترم و آثار او آشنا می شوند.
کتاب های تازه نشر مانند پنهان کاری همسران و ارتباطات همسایگی نیز مورد استقبال مردم قرار گرفت.
مخاطبان وقتی کتاب های درسی خود را بر روی میز می دیدند، ذوق زده می شدند و برخی شاکی که در انقلاب وجب به وجب گشته اند و کتاب را نیافته اند و در میان کتب درسی دوره فقه الحدیث و رجال کاربردی نیز پر فروش بود.
به امید روزهای بلند برای تمامی مخاطبان،.
انتشارات دارالحدیث در سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم 1403 در مصلی تهران حضور پیدا کرد، تصاویری که در ادامه می بینید بخشی از استقبال مردمی از غرفه قرآن و حدیث است:
برای بازدید از کلیپ حضور انتشارات دارالحدیث در سی و یکمین نمایشگاه قرآن کریم 1403 به آپارات کتابگاه (اینجا) مراجعه بفرمایید
جهت خرید آنلاین کتاب های انتشارات دارالحدیث از کتابگاه (اینجا) مراجعه بفرمایید
جهت خرید حضوری از نشر دارالحدیث به قم، مجتمع ناشران پ29 مراجعه بفرمایید تماس با 09197459063
کتابشناسی کتاب مهارت های اخلاق رقابت اثر ابوالقاسم ولی زاده به همت نشر راه نشان منتشر شد خرید از کتابگاه
خرید کتاب مهارتهای اخلاق رقابت اثر ابوالقاسم ولی زاده نشر راه نشان از کتابگاه
ایده «بازی جوانمردانه»پس از گلی که دیگو مارادونا با دست به تیم ملی فوتبال انگلیس زد، از سوی ژائو هاولانژ، رییس وقت فیفا مطرح شد. فدراسیون جهانی فوتبال با تهیه مرامنامه ای این ایده را شرح داد.در بندهای مختلف این مرامنامه آمده است: « پیروزی بدون انجام بازی جوانمردانه هیچ ارزشی ندارد؛ تقلب کردن آسان است اما لذتی به همراه نمیآورد. احترام به قوانین اصلی ورزش فوتبال خود نوعی انجام بازی جوانمردانه است. این بسیار مهم است که بازیکنان به روح قانون آشنایی داشته باشند و از آن عدول نکنند. احترام به هم تیمیها و تیم مقابل، تماشاچیان و مربیان و داوران بخش جدایی ناپذیر بازی جوانمردانه است…» ما میتوانیم با هرکسی چه غریبه چه دوست یا حتی اعضای خانواده خود «رقابت» کنیم؛ ولی شایسته است اصول اخلاقی رقابت را شناسایی کرده و مراعات کنیم تا دچار آسیب های رقابت ناسالم نگردیم.
برای خرید کتاب مهارت های اخلاق رقابت به کتابگاه (اینجا) مراجعه بفرمایید
ببليوغرافيا كتاب مهارات المنافسة الأخلاقية لأبو القاسم ولي زاده تم نشره من قبل دار نشر راه نيشان اشتري من المكتبة
اشتري كتاب المهارات الأخلاقية للمنافسة لأبو القاسم والي زاده، نشر راه ناش من المكتبة
فكرة "اللعب النظيف" اقترحها جواو هافيلانج، رئيس الاتحاد الدولي لكرة القدم آنذاك، بعد الهدف الذي سجله دييجو مارادونا بيده في مرمى المنتخب الإنجليزي لكرة القدم. وأوضح الاتحاد العالمي لكرة القدم هذه الفكرة من خلال إعداد بيان، وجاء في فقرات مختلفة من هذا البيان: "النصر بدون اللعب النظيف ليس له قيمة؛ لا قيمة له". الغش سهل ولكنه ليس ممتعًا. إن احترام القواعد الأساسية لرياضة كرة القدم بحد ذاتها هو اللعب النظيف. ومن المهم جدًا أن يفهم اللاعبون روح القانون ولا يخرجون عنه. إن احترام زملاء الفريق والفريق المنافس، والمتفرجين، والمدربين، والحكام هو جزء لا يتجزأ من اللعب النظيف..." يمكننا "التنافس" مع أي شخص، غرباء، أصدقاء، أو حتى أفراد الأسرة؛ ولكن من المناسب تحديد المبادئ الأخلاقية للمنافسة ومراعاةها حتى لا نتعرض لأضرار المنافسة غير الصحية.
Bibliography of the book Skills of Ethic Competition by Abolqasem Walizadeh was published by Rah Nishan Publishing. Buy from the library
Buy the book Ethical Skills of Competition by Abolqasem Walizadeh, published by Rah Nash from the library
The idea of "fair play" was proposed by Joao Havelange, the then president of FIFA, after the goal that Diego Maradona scored with his hand against the English national football team. The World Football Federation explained this idea by preparing a manifesto. In various clauses of this manifesto, it is stated: "Victory without fair play has no value; Cheating is easy but not fun. Respecting the basic rules of the sport of football itself is fair play. It is very important that the players understand the spirit of the law and do not deviate from it. Respect for teammates and the opposing team, spectators, coaches, and referees is an integral part of fair play…” We can “compete” with anyone, strangers, friends, or even family members; But it is appropriate to identify and observe the ethical principles of competition so as not to suffer from the harm of unhealthy competition.
لیست کتاب های در دست انتشار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و کانون اندیشه جوان و نشر راه نشان خرید از کتابگاه
۱. کتاب تفسیر مختصر قرآن کریم محمد علی اسدی نسب قرآن پژوهی
۲ کتاب گاهی باید گفت نه!/ اکرم حسین زاده/ اخلاق و تربیت ..
3.کتاب آدم شدن چه مشکل، ممبر شدن چه آسان الهام کرمی / مطالعات فرهنگی
4. کتاب الفبای فلسفی کار) عقلی با کودکان پیش دبستان مهدی پرویزی / فلسفه
۵. کتاب روابط بین الملل از دیدگاه آیت الله خامنه ای / محمد ملک زاده/ سیاست
6. کتاب ذات گرایی علمی/ ابراهیم دادجو معرفت شناسی
7. کتاب بی خودی / محسن ردادی/ ادب و هنر
8. کتاب پیش فروش لانه گنجشکها علی رضوی نهاد اخلاق و تربیت
۹. کتاب خاطرات یک طوطی بی خطر سید مهدی شجاعی لواسانی اخلاق و تربیت
۱۰. کتاب چهره های پنهان / محمد جواد اخوان / مطالعات انقلاب اسلامی
۱۱. کتاب حیای همسرانه بیست مهارت محمد مهدی عباسی آغوی اخلاق و تربیت
.۱۲ کتاب کلیک پاک اخلاق در فضای مجازی ابوالفضل ساجدی و مرتضی محقق اخلاق و تربیت
۱۳. کتاب دل کندن مهارتهایی برای پس از طلاق محمد صادق آقاجانی کوپایه اخلاق و تربیت
۱۴. کتاب جرمی متفاوت از سایر جرائم غلامرضا پیوندی و سعید کرمی مطالعات انقلاب اسلامی
۱۵. کتاب سینمای غیرت محمد حسن شاهنگی / ادب و هنر
۱۶ کتاب شیر یا روباه عزّت نفس
۱۷. کتاب انقلاب و تمدن نوین اسلامی / مجتبی باباخانی و جبار شجاعی/ نظامها و مطالعات انقلاب
۱۸. کتاب فرهنگ سیاسی در متون درسی / محمود مهام مطالعات انقلاب اسلامی
۱۹ . کتاب فیلم دیدن مهارتهایی برای تماشای فیلم/ امیرعلی آخوندی/ ادب و هنر
۲۰ کتاب تاریخچه فرهنگ دفاع در ایران محمود مهام مطالعات انقلاب اسلامی
۲۱. کتاب عقل گرایی نومعتزله و پیامدهای آن سعید متقی فرا قطب علمی فلسفه دین
۲۲ کتاب مهارتهای اخلاق رقابت ابوالقاسم ولی زاده اخلاق و تربیت
۲۳. کتاب اخلاق سیاسی در اسلام سید کاظم سید باقری / سیاست
۲۴. کتاب تجربه عرفانی در کتاب و سنت حسین روحانی نژاد/ عرفان
۲۵ کتاب گامهای پسین در فلسفه برین ذات حق حسین عشاقی / فلسفه
۲۶ کتاب چتری برای دختران مسعود نور علیزاده میانجی/ اخلاق و تربیت
۲۷.کتاب انقلاب؛ اسم شب سنجش توفیق آرمانهای انقلاب / محسن زدادی لیلا بوستانی
نظامها و مطالعات انقلاب اسلامی
۲۸ کتاب الگوهای بانکداری بدون ربا سید عباس موسویان اقتصاد
۲۹. کتاب پینوکیو: مهارت مقابله با دروغ گویی مهدی اکبری اخلاق و تربیت
۳۰ کتاب جرم شناسی جرائم خشونت بار خانوادگی علی محمدی جورکویه فقه و حقوق
۳۱ کتاب بنی آدم اعضای یک خانه!اند سبک زندگی اسلامی در صحیفه سجادیه دفتر چهارم
ابوالفضل ساجدی / بینش و اندیشه
۳۲. کتاب هویت علوم انسانی اسلامی / رمضان علی تبار/ قطب علمی فلسفه دین
۳۳. سرمایههای اجتماعی و عدالت / محسن ردادی مطالعات انقلاب اسلامی
۳۴.کتاب اجتهاد تمدنی / عبدالحمید واسطی / منطق فهم دین
.۳۵ کتاب خندوانه به شرط چاقوا / رامین تبرائی اخلاق و تربیت
۳۶. کتاب فرهنگ سیاسی در جمهوری اسلامی ایران / محمود مهام مطالعات انقلاب اسلامی
۳۷ کتاب جستارهایی در فلسفه معرفت / مهدی عباس زاده معرفت شناسی
۳۸. کتاب دشمن شناسی در ادبیات دفاع مقدس / احمد شاکری ادبیات اندیشه
۳۹. کتاب ادراک شنیداری فرازیستی در عرفان اسلامی/ عبدالله صلواتی / عرفان
۴۰ کتاب مبانی فکری و معرفتی سه گفتمان روشنفکری دینی / مسعود پورفرد/ سیاست
۴۱. کتاب جوهره کنش سازمانی بر اساس دلالتهای قرآنی حسین بابایی مدیریت
۴۲ کتاب مدیریت جهادی محمد اسمعیل رستمی نیا مدیریت
۴۳ کتاب یک حبه قند روشهای اخلاقی در نقد و انتقاد علی اصغر همتیان اخلاق و تربیت
۴۴. کتاب تربیت آسیب زا امیر نوری زاده اخلاق و تربیت
۴۵ کتاب اهداف توسعه پیش و پس از انقلاب/ ناصر جهانیان / اقتصاد
۴۶ کتاب مطالعه انتقادی آرای مجتهد شبستری قاسم ترخان کلام و قطب علمی فلسفه دین
۴۷. کتاب مسئله شناسی فرهنگی به روایت جریان مجدد فرشاد مهدی پور / فرهنگ پژوهی
۴۸ کتاب موبایل دوست من اخلاق کاربردی تلفن همراه امیر نوری زاده اخلاق و تربیت
۴۹. کتاب آبرو؛ بخر و نبر/ زینب عباسی آغوی اخلاق و تربیت
۵۰ کتاب انسان به زبان روان روش شناسی روان شناسی اسلامی/ محمد ناصر رضایی اخلاق و تربیت
۵۱ کتاب نفوذ اقتصادی در ایران / سید محمدرضا رضی بهابادی / نظامها و مطالعات انقلاب اسلامی
۵۲ کتاب تکلیف و نتیجه مهدی امیدی بینش و اندیشه
۵۳۰. افسانه بازار آزاد/ حمیدرضا مقصودی / نظامها و مطالعات انقلاب اسلامی
۵۴ دلبری دلاورانه عشق و غیر عشق / حمزه عبدی و علی تیمورنژاد/ اخلاق و تربیت
۵۵ شهر و شهروندی حسن کاظمی نظامها و مطالعات انقلاب اسلامی
۵۶ پای کار باش علی رضوی نهاد اخلاق و تربیت
۵۷ تعبد و عقلانیت / محمد جعفری قطب علمی فلسفه دین و بینش و اندیشه
۵۸ الگوی اسلامی اخلاق /تولید محمد جداری عالی اخلاق
۵۹ بازشناسی نهادهای انقلاب اسلامی امور تربیتی سید احمد زرهانی مطالعات انقلاب
۶۰ پرسمان دین شناخت/ حمیدرضا شاکرین قطب علمی و
فلسفه دین
۶۱. تاریخ تکوینی شعر انقلاب/ محمدرضا وحیدزاده ادبیات اندیشه
۶۲ کمی از آن همه تازگی حمیدرضا شکارسری / ادب و هنر
۶۳ امیر دانایی / محمدرضا جباری فرهنگ و مطالعات اجتماعی
۶۴. آشنایی انتقادی با بازاریابی شبکه ای علی سبحانی / نظامها و مطالعات انقلاب اسلامی
۶۵ خدا را بنده باش/ محمد صفر جبرئیلی / بینش و اندیشه
۶۶ پول کثیف کسب و کارهای حرام و آثار آن / محمد قاسمی پور / نظامها و مطالعات انقلاب
۶۷ اعجاز علمی و تشریعی قرآن کریم محمدحسن جواهری قرآن پژوهی
۶۸ تفسیر تنزیلی موضوعی / عبدالکریم بهجت پور / قرآن پژوهی
۶۹ فرقه های معنویت گرا محمدرضا عابدی شاهرودی / عرفان
۷۰ نظام اخلاق خانواده در اسلام محمدرضا جباران/ اخلاق
۷۱ فلسفه ایده اولیه داستان احمد شاکری / ادبیات اندیشه
۷۲ درآمدی بر کلام سیاسی آیت الله خامنه ای / محسن مهاجرنیا سیاست
۷۳ سبک زندگی امامان معصوم (ع) غلامحسن محرمی/ تاریخ و تمدن
۷۴ انسان اقتصادی از دیدگاه اسلام ویراست (۲ علی اصغر هادوی نیا/ اقتصاد
۷۵ اسلام و عقلانیت ابزاری حسن کاظمی بینش و اندیشه
۷۶ اخلاق و اقتصاد در قرآن / علی اصغر هادوی نیا/ اقتصاد
۷۷ مسئولیت مدنی و کیفری ناشی از دعوت شبانه حسینعلی بای فقه حقوق
۷۸. نخبگان فکری و ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران / حمید هوشنگی / مطالعات انقلاب
۷۹. من و ما رابطه انسان با جامعه سید حسین شرف الدین بینش و اندیشه
۸۰ عدالت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران مهدی نادری / نظامها و مطالعات انقلاب
۸۱ ملاقات با شخص :هفتم آشنایی با شخصیت پردازی در سینما مسعود چتر روز و مجتبی جلیلیان / ادب و هنر
۸۲ دست به گریبان عشق عشق در عرفان اسلامی و شبه عرفانهای نوظهور/ مسلم گریوانی بینش و اندیشه
سلوک اخلاقی طرحهای قرآنی امیر غنوی/ اخلاق
۸۴ بهره وری سازمانی با رویکرد اسلامی محمدرضا رحیمی / مدیریت اسلامی
۸۵ شبکه های اجتماعی مجازی و سبک زندگی اسلامی سکینه حیدرپور/ مرکز فضای مجازی
۸۶ دین و فرهنگ / سید حسین شرف الدین قطب علمی فلسفه دین
۸۷ ایدئولوژی های اجتماعی / عبدالحسین خسروپناه / سیاست
۸۸ ذات گرایی جدید و حدود تأثیر دین بر علوم ابراهیم دادجو/ معرفت شناسی
۸۹ اسرار عرفانی نماز / بهرام دلیر/ عرفان
۹۰. استاد مطهری و چپهای ایرانی / مهدی جمشیدی / فرهنگ پژوهی
۹۱. الاهیات سیاسی در یهودیت مهدی فدایی مهربانی / غرب شناسی
۹۲ روش شناسی اجتهاد ابوالقاسم علیدوست/ فقه و حقوق
۹۳ غرب و تجدد از منظر سید حسین نصر / محمدرضا قائمی نیک/ غرب شناسی
.۹۵
۹۴. تربیت سلوکی در کتاب و سنت حسین روحانی نژاد/ عرفان
95.پدیده تجدید نظر طلبی در انقلاب اسلامی / محسن ردادی / مطالعات انقلاب اسلامی
۹۶. مدیریت جهادی / محمود مهام مطالعات انقلاب اسلامی
۹۷ رجال زادگی / علی ذو علم و محسن ردادی مطالعات انقلاب اسلامی
۹۸. اخلاق اسلامی و سبک زندگی خانواده محمدرضا جباران/ اخلاق
۹۹ خودنویس خارجی / محسن /ردادی مطالعات فرهنگی و اجتماعی
۱۰۰ زندگی دانشجویی / احمد محمدی پیرو مطالعات فرهنگی و اجتماعی
۱۰۱. مجموعه مقالات بزرگداشت استاد سید عباس موسویان / احمد علی یوسفی/ اقتصاد
۱۰۲. مبانی قرآنی سبک زندگی / حسن یوسف زاده/ علوم انسانی قرآنی
۱۰۳ ویژگیهای جامعه شناختی ایران معاصر / محمدرحیم عیوضی مطالعات انقلاب اسلامی
۱۰۴ جستارهای انتقادی در فلسفه دین / محمد عرب صالحی / قطب علمی فلسفه دین
۱۰۵ جستارهای انتقادی در فلسفه دین / محمد عرب صالحی / قطب علمی فلسفه دین
۱۰۶. فلسفه خیال / محمد علی اردستانی / فلسفه
۱۰۷ داستان انقلاب در ایران و جهان محمدرضا سرشار ادبیات اندیشه
۱۰۸ مجموعه مقالات اقتصاد شناختی علی اصغر هادوی نیا/ اقتصاد
۱۰۹. اندیشههای کلامی حضرت آیت الله خامنه ای محمد صفر جبرئیلی کلام
۱۱۰ مدیریت در تبلیغ ابوطالب خدمتی مدیریت اسلامی
۱۱۱. اصلاح مجرمان در سیاست جنایی اسلام / محمد علی حاجی ده آبادی فقه و حقوق
۱۱۲. اراده برادری محمد حسن شاهنگی / نظامها
۱۱۳ تبیین عقلانی اصول دین محمد حسن قدردان قراملکی کلام
۱۱۴. مدارس فکری سیاسی حوزه نجف عبدالوهاب فراتی / سیاست
۱۱۵. گامهای پسین در فلسفه برین گام صفات حق حسین عشاقی / فلسفه
۱۱۶ موارد پرداخت دیه به وسیله دولت حسینعلی بای فقه و حقوق
۱۱۷ کمیته های انقلاب اسلامی / سهراب عبدی مطالعات انقلاب اسلامی
۱۱۸. اقتصاد صدر اسلام ج ۱ محمدرضا مالک اقتصاد
۱۱۹. اقتصاد صدر اسلام ج ۲/ محمدرضا مالک اقتصاد
۱۲۰ معماری علم دینی / علیرضا قائمی نیا معرفت شناسی
۱۲۱ حقوق اجتماعی / حسین امینی پژوه فقه و حقوق
۱۲۲. برآیند مبانی کلامی در علوم انسانی اسلامی/ قاسم ترخان / کلام
۱۲۳. علم اصول و زبان شناسی شناختی علیرضا قائمی نیا معرفت شناسی
۱۲۴ معرفت و تجربه دینی/ علیرضا قائمی نیا معرفت شناسی
۱۲۵. سبک زندگی در ادبیات داستانی دفاع مقدس / محسن ظریفی نیا ادبیات اندیشه
۱۲۶. ذات مندی انسان محمدتقی سهرابی فرا کلام
۱۲۷. جستارهایی در فلسفه علوم حکمی مهدی عباس زاده پژوهشکده حکمت و دین پژوهی
۱۲۸. تفسیر آیه اکمال / محمد عرب صالحی و سعید متقی فر/ قرآن پژوهی
۱۲۹. منظومه فکری آیت الله العظمی مکارم شیرازی عبدالحسین خسروپناه / فلسفه
۱۳۰. مبانی معرفت شناختی علوم انسانی / رمضان علی تبار تخصصی علوم انسانی قرآنی
۱۳۱. سبک زندگی در ادبیات داستانی دفاع مقدس / محسن ظریفی نیا ادبیات اندیشه
۱۳۲. اقتصاد نهاد وقف / ناصر جهانیان / اقتصاد
۱۳۳ . الگوریتم اجتهاد جلد دوم استظهار ادله نقلی / عبدالحمید واسطی/ منطق فهم دین
۱۳۴. تفاسیر عرفانی محمد علی اسدی نسب/ قرآن پژوهی
۱۳۵ کارآمدی در نظام جمهوری اسلامی ایران مسعود پورفرد/ سیاست
۱۳۶. سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی از منظر آیت الله خامنه ای / محمد ملک زاده/ سیاست
۱۳۷. رزم آرایی فرهنگی در فضای مجازی / محمد کهوند و مهدی ابراهیمی / مطالعات فرهنگی
۱۳۸. تهذیب، تحصیل و ورزش / مطالعات فرهنگی
۱۳۹ الگوی تعاملات اجتماعی طلاب محمود مرویان حسینی و مهدی عبادی / سنتهای حوزوی
۱۴۰. مجموعه مقالات اقتصاد شناختی علی اصغر هادوی نیا/ اقتصاد اسلامی
۱۴۱. تاریخ نگاری و ملی گرایی در ایران معاصر علی محمد طرفداری مطالعات فرهنگی
۱۴۲، الاحکام فی آیات الاحکام/ خالد الغفوری الحسنی قرآن پژوهی
۱۴۳ نظام منازل سلوکی در گفتار أهل بـ بيت (عليهم السلام محسن حسن زاده فروشانی عرفان
۱۴۴. ادراک حسی امر زیبا مبتنی بر آرای (ملاصدرا)/ مهدی امینی / فلسفه
۱۴۵. فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی/ محسن مهاجرنیا / سیاست
۱۴۶ آزمون های پیشاتفسیری متن / محمد حسن احمدی منطق فهم دین
۱۴۷. برهان نظم و نئوداروینیسم/ حامد ساجدی کلام
۱۴۸. غرب در اندیشه آیت الله طالقانی محمد ملا عباسی / غرب شناسی
۱۴۹. دین شناسی علمی و کارکرد دین قاسم اخوان نبوی کلام
۱۵۰. نگرش سیستمی به عرفان اجتماعی اسلام محمد اسماعیل عبداللهی/ عرفان
۱۵۱. حکمت و اسرار عبادات مالی / بهرام دلیر عرفان
۱۵۲. الحاد تکاملی و خداباوری مواجهه انتقادی داوکینز و مک گراث امر الله قلی زاده/ منطق فهم دین
۱۵۳. وحی: رؤیا یا حقیقت نقد آراء دکتر سروش ابوالفضل ،ساجدی، حامد ساجدی قرآن پژوهی
کتاب موبایل دوست من اخلاق کاربردی تلفن همراه اثر امیر نوری زاده به همت نشر راه نشان منتشر شد خرید از کتابگاه
این روزها به قدری درگیر تلفن همراه هستیم که زندگی کردن را فراموش کردهایم! ممکن است دلایل مختلفی را برای اینکه چرا به موبایلتان نیاز دارید، ارائه کنید:
– اگر همسرم یا پدر و مادرم به من نیاز داشته باشد، چه کار کنم؟
– اگر موقعیت اضطراری پیش بیاید و به یک تلفن نیاز پیدا کنم، چه اتفاقی می افتد؟
– باید با دوستانم در ارتباط باشم…
– باید اخبار را بخوانم…
اینها چند مورد از بهانههایی است که احتمالاً به آن فکر میکنید؛ تمام این دلایل منطقی هستند، ولی در گذشته مردم بدون موبایل زندگی میکردند،هیچ اشکالی ندارد که برای چند ساعت کسی نداند شما کجا هستید! مطمئناً دنیا تمام نمیشود… بدون تلفن تان هم شما از دنیای اطراف تان باخبر خواهید شد. حتی غذاها طعم دیگری برایتان خواهند داشت؛ چون وقتی غذا میخورید فقط روی خوردن تان متمرکز میشوید، نه اتفاقی که روی صفحه موبایلتان میافتد…
وزن 130 گرم
ناشر
راه نشان
مؤلف
امیر نوریزاده
سال چاپ
1402
نوبت چاپ
اول
اندازه کتاب
رقعی
نوع جلد
شمیز
تعداد صفحات ۹۴ صفحه
شمارگان ۳۰۰ نسخه
اشتراء كتاب صديقي الجوال، الأخلاق العملية للهاتف المحمول، لأمير نوري زاده، نشر راه نشان، من المكتبة (هنا).
نحن مشغولون هذه الأيام بالهواتف المحمولة لدرجة أننا نسينا أن نعيش! يمكنك تقديم أسباب مختلفة لحاجتك إلى هاتفك المحمول:
ماذا أفعل إذا احتاجتني زوجتي أو والدي؟
ماذا يحدث إذا كانت هناك حالة طارئة وأحتاج إلى هاتف؟
- أريد أن أتواصل مع أصدقائي..
- يجب أن أقرأ الأخبار...
هذه بعض الأعذار التي قد تخطر على بالك؛ كل هذه الأسباب منطقية، لكن في الماضي كان الناس يعيشون بدون هواتف محمولة، فلا حرج في عدم معرفة مكانك لبضع ساعات! بالطبع العالم لن ينتهي... فبدون هاتفك ستتعرف على العالم من حولك. حتى الطعام سيكون له طعم مختلف بالنسبة لك؛ لأنك عندما تأكل فإنك تركز فقط على ما تأكله، وليس على ما يحدث على شاشة هاتفك المحمول...
Buy the mobile book of my friend, Mobile phone practical ethics, by Amir Nourizadeh, published by Rah Nash, from the library (here).
These days we are so busy with mobile phones that we have forgotten to live! You may give different reasons why you need your mobile phone:
What should I do if my wife or my parents need me?
What happens if there is an emergency and I need a phone?
- I need to be in touch with my friends...
- I have to read the news...
These are some of the excuses you might think of; All these reasons are logical, but in the past people lived without cell phones, there is nothing wrong with not knowing where you are for a few hours! Of course, the world will not end... without your phone, you will know about the world around you. Even the food will have a different taste for you; Because when you eat, you only focus on what you are eating, not what is happening on your mobile screen...
کتابشناسی گنجینة الأسرار به خط شیخ حبیب الله فضائلی و شخصیت شناسی عمان سامانی نشر پژوهشکده ادیب فقه جواهری خرید از کتابگاه
کتاب گنجینه الاسرار اثر عمان سامانی مجموعه معنوی و عرفانی در خصوص حادثه عاشورا است این کتاب به خط استاد بزرگ شیخ حبیب الله فضائلی قلمی شده و توسط انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری منتشر شده است
گنجینة الاسرار مثنوی عرفانی و حماسی در روایت حادثه عاشورا از عمان سامانی است.
خرید کتاب گنجینه الاسرار اثر عمان سامانی بخط شیخ حبیب الله فضائلی به همت نشر پژوهشکده ادیب فقه جواهری از کتابگاه (اینجا)
حبیبالله فضائلی در توصیف آن گفته است: «این کتاب، بحق کنزالاسرار یا چنانچه خود سراینده نامیده گنجینه الاسرار است، اسراری از ظهور عشق و جمال، اسراری از راز و نیاز عاشق و جذبههای معشوق، اسراری از سیر و سلوک و حالات وجد و شوق، اسراری از سوز وگداز و هجران و وصل.»
اگر چه زبدة الاسرار صفی اصفهانی بر گنجینه اسرار عمان سامانی قدمت زمانی دارد و صفی اصفهانی در منظومه عاشورایی خود برای اولین بار با قرائت عرفانی از رویداد کربلا به تجزیه و تحلیل این رخداد تاریخی پرداخته (و پیش از او هیچ شاعر فارسی زبانی در این وادی گام برنداشته) ولی گنجینه عمان سامانی به خاطر شیوه بیانی که دارد، مقولههای عرفانی را منتقل میکند و مفاهیم مجرد ذهنی را با ابزارهای بیانی عاشقانه به صورت ملموس و محسوس به تصویر میکشد و با استفاده از جاذبههای سبک «وقوع» به واقعه عاشورا صبغهای بیدلانه میبخشد، ولی با این همه در تأثیرپذیری «عمان» از «صفی» در آفرینش این اثر عاشورایی تردید نیست.
گنجینه الاسرار اینگونه آغاز میگردد:
کیست این پنهان مرا در جان و تن کز زبان من همی گوید سخن؟
این که گوید از لب من راز کیست؟ بنگرید این صاحب آواز کیست؟
در من این سان خود نمایی میکند ادعای آشنایی میکند
معشوق مطلقی را حمد و ستایش سزاست جل جلاله که تمام موجودات عاشق مقید اویند. همه راه اوست میپویند و وصل اوست که میجویند و حمد اوست میگویند و ان من شیء الایسبح بحمده هر برگی از دفتر معرفتش آیتیست و هر گیاهی در بیدای وحدتش فراشته رایتی؛ با اینهمه عالمی متفکر آنند و جهانی بدیدهٔ حیرت نگران، چه هرچه جهد بیش بنمایند و بیشتر گرایند منزل مقصود دورتر شود و دیدهٔ معرفت بینورتر.
دردا که ما ز مقصد خود دورتر شدیم
نزدیکتر هر آنچه نهادیم گام را
کمترین نعل بهایش جان و دل باختنست و کهترین روی نمایش از همه پرداختن و خانمان برانداختن.
همه جان خواهد از عشّاق مشتاق
ندارد سنگ کم اندر ترازو
سبحان الله درازدستی این کوته آستینان بین!! عقل ناقص را چه مایه که از این مطلب سخن گوید؟، و هم عاجز را چه پایه که در تمنای این مقصد پوید، دانایان این نشأه همه با حیرت نادانی خفتند بلکه آنانکه لولاک شنیدندی جز ماعرفناک نگفتند. سبحانک لانحصی ثنآء علیک انت کما اثنیت علی نفسک و فوق ما یقول القائلون.
ای دل اهل ارادت به تو شاد
به تو نازم که مریدی و مراد
***
گر سیر کعبه و دیر، ور خانقاه کردم
غیر از تو کس ندیدم هرجا نگاه کردم
قصد و مرادم از سیر، روی تو بود لاغیر
گر سیر کعبه و دیر ور خانقاه کردم
اثبات وحدت تو موقوف بد به الا
تا نفی ما سوی را بالا اله کردم
جز دعوی اناالحق نشنیدم از گیاهی
گوش دل از حقیقت بر هر گیاه کردم
و بر دو نمایندگان راه و معتکفان مسجد و خانقاه او نعت فراوان و درود بی پایان تحفه و نیاز باد که طالبان وصل او را مفتیان طریق و شرعند و شجرۀ دین مبینش را حافظان اصل و فرع، بهم متحد همچو شیرو شکر. یکی رهسپاران بیدای عقل را فاتحه و خاتمهی مهار کشانست، ودیگری جانسپاران میدان عشق را منشأ و سر حلقهی قطارکشان، این یک را شق قمر و معجز بگیتی سمر تعلیم مریدان آگاه را مجمل علامتی که «بهذه تأدب ابدال الحقیقة» و آن یک را ردشمس و تبدیل غدبه امس ارشاد سالکان راه را مختصر کرامتی که «تربی بها اطفال الطریقة»
محمد ملک دین را زینت و زین
کمان ابروی بزم قاب قوسین
علی مقصود جزو و مقصد کل
به ذیلش جمله را دست توسل
و اولاد نامی و احفاد گرامیشان جهان هدایت را سلطان دارالملک و نجات عاصیان را از غرقاب ضلالت، محکمترین فلکند، قدوهی اصحاب دینند و قبلهی ارباب یقین صلوات اللّه علیهم اجمعین.
اما بعد، چنین گوید این مداح دولت ابدمدت و دعاگوی سلطنت قوی شوکت، غلام آستان آل احمد مختار نور الله المتخلص به عمان السامانی من مضافات اصفهان که مدتی در طریق سلوک بسر برده گاهی از راه مجاهدات، مشاهداتی و از روی ریاضات، استفاضاتی در مراتب توحید و رسومات تفرید و تجرید و قانون صاحبان راز و مقامات عاشقان جان بازدست میداد پارهای از آنها را منظوماً محفوظ خاطر و مسودهی اوراق نموده، فراغ بالی و جمعیت خیالی که باعث جمع آن تفریق و سبب التیام آن تحریق بوده باشد میسر نمیشد و شفیقان مشتاق و رفیقان صافی مذاق را در اتمام و انجام آن اصرار تمام و ابرام مالاکلام میرفت تا در این سال فرخ که یک هزار و سیصد و پنج از هجرت نبوی صلی اللّه علیه و علی دینه القویست گذارم در دار السلطنۀ اصفهان ارم نشان افتاده، در ایام مجاورت وقتی با رئیس خواجه سرایان آغاسلیمان خان حفظه اللّه من آفات الزمان اتفاق افتاد، انسانی دیدم با فطرت فرشته و طینتی از صدق و صفا سرشته، جامع جمیع صفات انسانی و محبوب و مطبوع اقاصی و ادانی از کمال ملاطفت و مهربانیش در حیرت مانده؛ بمناسبت این شعر را فرو خواندم:
چشم مسافر چو بر جمال تو افتد
عزم رحیلش بدل شود به اقامت
روزی در اثنای محاوره لب گشوده فرمود مژده که مثنویاتت در آستان رضای حضرت خامس آل عبا علیه آلاف التحیة و الثناء، مقبول و بشرف قبول موصول گشت، کجا شرذمهای از آن اشعار خاطر عاطر کریمه حجر عصمت و عفیفۀ سرادق عظمت را مسموع گشته، مطبوع افتاد امر شد دریغ است که این چنین گنجینهی اسرار و مخزن لئالی شاهوار در پس پردهی استتار و مختفی از مسامع و انظار بماند طبعش کن و انتشارش ده تا این عروس، روی از پردۀ اختفا نماید و اهل دانش را از شنیدن و خواندنش احتظاظی کامل حاصل آید چه شکر نعمت حضرت باری و موهبتهای حق را حقگزاری موقوف به اظهار داشتن و منوط به پرده نگذاشتن ست دیگر بزرگان گفتهاند:
فضل و هنر ضایعست تا ننمایند
عود بر آتش نهند و مشک بسایند
همان به که این نقود عالی و عقود لئالی را مجموعه پردازی و دیباچۀ آنرا بالقاب خاص پرستاران کریمهی عصر که ذکر محمدت و مکرمت ایشان بیرون از حد و حصرست، موشح و مزین سازی، خاتونی که اعلیحضرت شهریار عجم؛ وارث تخت کی و حارس ملک جم، کیقباد زمان و زمین اسکندر تاج سلیمان نگین
شاه آزاده خسرو عادل
داور ابردست دریادل
السلطان بن السلطان ناصر الدین شاه غازیادام اللّه ملکه را زبدهٔ خواتین کرام و حضرت مستطاب ارفع اشرف اسعد امجد والا المسعود حضرت ظل السلطان دامت شو کته را فرخنده مام ست، بانویی که در مرتبهٔ عصمت تالی مریم عمرانی و درجهٔ زهد و تقوی را رابعهٔ ثانیست، همواره در تشویق عارفان سخن سنج و ترغیب به صله و دندان رنج مردانه رغبتی و شاهانه همتی دارد، ارجو که بیمن این نسبت بلند و شرافت ارجمند؛ صیت این سیمرغ گوشه نشین، شهرهٔ قاف تا قاف شود و ذکر این گنج خلوت گزین بیرون از حد اوصاف، لهذا امتثال را همت گماشته، نامه گرفته، خامه برداشته، بسی برنیامد که متفرقات چندین ساله را مرتباً در یک رساله جمع آورده به مثنوی گنجینة الاسرارش موسوم کردیم امید از کرم بزرگان آنکه چشم از معایب پریشان گوئیش پوشند و در ابراز و اظهار قبایح آن نکوشند. و من الله التوفیق و علیه التکلان.
در بیان اینکه صاحب جمال را خودنمائی موافق حکمت شرطست و اشاره به تجلی اول بر وجه اتم و اکمل و پوشیدن اعیان ثابته کسوت تعین را و طلوع عشق از مطلع لاهوتی و تجلی به عالم ملکوتی و ناسوتی- نعم ماقال:
در ازل پرتو حسنت ز تجلی دم زد
عشق پیدا شد و آتش به همه عالم زد (حافظ)
بر مصداق حدیث کنت کنزاً مخفیا فأحببت ان اعرف بر مذاق اهل توحید گوید:
کیست این پنهان مرا در جان و تن
کز زبان من همی گوید سخن؟
این که گوید از لب من راز کیست
بنگرید این صاحب آواز کیست؟
در من اینسان خودنمایی میکند
ادعای آشنایی میکند
کیست این گویا و شنوا در تنم؟
باورم یارب نیاید کاین منم!
متصلتر با همه دوری به من
از نگه با چشم و از لب با سخن!
خوش پریشان با منش گفتارهاست
در پریشان گوییاش اسرارهاست
گوید او چون شاهدی صاحب جمال
حسن خود بیند به سر حد کمال
از برای خودنمایی صبح و شام
سر برآرد گه ز روزن گه ز بام
با خدنگ غمزه صید دل کند
دید هر جا طایری بسمل کند
گردنی هر جا در آرد در کمند
تا نگوید کس اسیرانش کمند
لاجرم آن شاهد بالا و پست
با کمال دلربایی در الست
جلوهاش گرمی بازاری نداشت
یوسف حسناش خریداری نداشت
غمزهاش را قابل تیری نبود
لایق پیکانش نخجیری نبود
عشوهاش هرجا کمندانداز گشت
گردنی لایق نیامد، بازگشت
ماسوی آیینهٔ آن رو شدند
مظهر آن طلعت دلجو شدند
پس جمال خویش در آیینه دید
روی زیبا دید و عشق آمد پدید
مدتی آن عشق بی نام و نشان
بُد معلق در فضای بیکران
دلنشین خویش مأوایی نداشت
تا درو منزل کند جایی نداشت
بهر منزل بیقراری ساز کرد
طالبان خویش را آواز کرد
چونکه یکسر طالبان را جمع ساخت
جمله را پروانه، خود را شمع ساخت
جلوهای کرد از یمین و از یسار
دوزخی و جنتی کرد آشکار
جنتی خاطرنواز و دلفروز
دوزخی دشمنگداز و غیرسوز
نامنویسی کنند. فهرستی از مقالات پیشنهادی جهت ایجاد در اینجا وجود دارد.
فهرست
بخش آغازین
دوران ابتدایی زندگی
آثار
وفات
نمایشنامه
منابع
عمان سامانی
مقاله
بحث
خواندن
ویرایش
نمایش تاریخچه
ابزارها
میرزا نورالله بن میرزا عبدﷲ بن عبدالوهاب چهارمحالی[۱] ملقب به «تاج الشعراء» و متخلص به «عمان» از شعرای پرآوازهٔ آیینی در نیمهٔ دوم سدهٔ ۱۳ و اوایل سدهٔ ۱۴ هجری است که در سال ۱۲۵۸ ه.ق در سامان به دنیا آمد و در سال ۱۳۲۲ ه. قمری در ۶۴ سالگی در زادگاهش درگذشت.
عمان سامانی
میرزا نورالله چهارمحالی اصفهانی
نام اصلی
نورالله
زاده ۱۲۲۱ (خورشیدی)
سامان، چهارمحال و بختیاری، ایران
محل زندگی سامان ، چهارمحال
درگذشته ۱۲۸۳ (خورشیدی)
سامان
آرامگاه وادیالسلام، نجف، عراق
نام(های) دیگر عمان سامانی
لقب تاجالشعرا
تخلص عمان
زمینه کاری تصوف، شعر
دوره قاجار
سالهای فعالیت سده سیزدهم ه.خ
کتابها گنجینة الاسرار
مخزن الدرر
معراجنامه
دیوان اشعار دارد
حوزه شعرا
شاگرد محمد کاشانی
دلیل سرشناسی زبانزد تو خود حدیث مفصل بخوان زین مجمل
تأثیرپذیرفته از صفیعلیشاه
فرزند(ان) عبدالله محیط سامانی
پدر و مادر میرزا عبدالله بن میرزا عبدالوهاب چهارمحالی
نیاکان مولانا عمان سامانی همه از دریسرایان، پارسیگویان و آذریسرایان عصر خود بودهاند. پدرش میرزا عبدالله متخلص به «ذره» مؤلف «جامعالانساب» و جدش میرزا عبدالواهاب سامانی متخلص به «قطره» و عمویش میرزا لطفالله متخلص به «دریا» همگی از شاعران عهد ناصری بودهاند. میرزا نورالله همانند بسیاری از نیاکان خود در سلک تصوّف و عرفان بوده و در زمره ارادتمندان حاج میرزا زین العابدین نایب الصدر رحمت علیشاه شیرازی، سعادتعلیشاه اصفهانی و جانشین وی ملا سلطان محمد گنابادی (سلطانعلیشاه) از قطبهای سلسله صوفیّه نعمتاللهیه بود. در برخی منابع آمده که عمان سامانی و طهماسب قلی خان وحدت کرمانشاهی در خدمت ملا ولیالله همدانی که از مشایخ طریقت نعمت اللهی ماذون از طرف حسینعلی شاه اصفهانی بوده است مشرف به فقر شده اند. تربیت عرفانی عمان سامانی به دست میرزا مهدی پاقلعهای اصفهانی هادیعلی بوده است.[۲]
دوران ابتدایی زندگی
عمان سامانی تحصیلات ابتدائی را در مکتبخانههای محلی فرا گرفت و بعد به اصفهان عزیمت و در مدرسه «نیماورد» وارد و سالها در کنار آخوند کاشی مشغول کسب علم بود.
آثار
از آثار عمان سامانی میتوان به گنجینة الاسرار، مخزن الدرّر، معراج نامه و دیوان اشعار اشاره کرد. در این میان، مثنوی «گنجینةالاسرار» یکی از جالبترین آثار عمان سامانی دربارهٔ عرفان عاشورا است.[۳] او این مثنوی را بروزن و شیوه "زبدة الاسرار"صفی علیشاه ساخته است.[۴]در این مثنوی نسبتاً کوتاه، نکتههای ظریفی از عشق و عرفان با بیانی هنرمندانه و گرم طرح شدهاست. عمان را باید اولین شاعری نام برد کهسقیبفعهسبفقتغقلتتع اشعار کربلایی را از قالب سوگ خارج کرد و در قالب حماسی آمیخته به عشق و روشنگری ارائه نمود. گنجینة الاسرار که با این مطلع آغاز میشود:
کیست این پنهان مرا در جان و تن کز زبان من همی گوید سخن
این که گوید از لب من راز کیست؟ بنگرید این صاحب آواز کیست؟
در من اینسان خودنمایی میکند ادعای آشنایی میکند
هم چنین، ضرب المثل معروف "تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل" در اصل مصراع دوم این بیت عمان سامانی است:
من از مفصل این نکته مجملی گفتم تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل
وفات
عمان سامانی در اواخر عمر به سامان مراجعه کرد و آثار ارزندهای از خود به یادگار گذاشت. نقل است که جنازه عمان را در مسجد جامع سامان به خاک سپردند و بعدها بر اساس وصیت او به نجف منتقل و در وادیالسلام مدفون گردیدهاست.
کتابشناسی و خرید کتاب سیره صحیح پیامبر اعظم اثر سید جعفر مرتضی عاملی ترجمه دکتر محمد سپهری نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خرید از کتابگاه
کتاب سیره صحیح پیامبر اعظم ص 12جلدی اثر سید جعفر مرتضی عاملی ترجمه دکتر محمد سپهری نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از کتابگاه
سیره صحیح پیامبر اعظم (ص) ترجمه کتابی است با عنوانِ: الصحیح من سیرة النبی الاعظم (ص) نوشته سید جعفر مرتضی عاملی نویسنده لبنانی تبار و دانش آموخته حوزه های علمیه نجف و قم که مطالعه و تحقیق در تاریخ اسلام و سیره نبوی را از پنج دهه قبل آغاز کرد و نتیجه مطالعات خود را به تدریج منتشر ساخت.
نویسنده دانشمند این کتاب آثار قابل تقدیر دیگری نیز در همین حوزه دارد، و بی تردید کتاب دوازده جلدی سیره صحیح پیامبر اعظم (ص) را به جهاتی کامل ترین، مفصل ترین و محوری ترین پژوهش خویش در قلمرو نقد و ارزیابی حدیث قرار داده که زندگانی و سیره رسول اکرم(ص) را از تولد تا ارتحال آن حضرت دربرمی گیرد. نویسنده در مباحث مقدماتی ضمن تبیین سیمای رسول خدا (ص) در کتب و روایات مکتب خلافت به بررسی پدیده شوم منع حدیث و نقش آن در تحریف حقایق تاریخی و رواج احادیث جعلی می پردازد و از نقش نومسلمانان اهل کتاب و قصه گویان مورد حمایت خلفای جور در این زمینه سخن می گوید.
مؤلف سید جعفر مرتضی عاملی، پس از تشریح اصول و معیارهای آشفته در تدوین تاریخ اسلام و سیره نبوی، اصول، ضوابط و معیارهای صحیح پژوهش های علمی را به بحث می گذارد. سپس با مراجعه به متون عمده سنی و شیعه( بیش از 2700 منبع قدیم و جدید) در حوزه های تفسیر، حدیث و تاریخ می کوشد با تکیه برآموزه های دینی خصوصاً پای بندی استوار به بینش های کلامی شیعه ، تصویری از سیره و زندگانی رسول اکرم(ص) ترسیم کند که به گمان وی درست ترین است. پس از مباحث مقدماتی، جغرافیای عربستان، عقاید، آداب و رسوم فردی و اجتماعی دوره جاهلی را به اجمال بررسی میکند.
روایات آغاز وحی، نخستین مسلمانان، دوره های دعوت، مسلمانی یثربیان، هجرت به مدینه، تشکیل حکومت، اقدامات تمدنی رسول خدا(ص) در دولت شهر مدینه، سیاست دفاعی و نبردهای سرنوشت ساز بدر، احد، احزاب، حنین و تبوک، پیمان های حسن همجواری و نبردهای کوبنده با یهودیان پیمان شکن، سیاست فرهنگی و گسترش دعوت در داخل و خارج جزیرةالعرب، صلح حدیبیه، فتح خیبر ، اعزام علی(ع) به یمن، گسیل سفرا به کشورهای جهان و دعوت پادشاهان، فتح مکه، حجةالوداع، حادثه غدیر، اعزام سپاه اسامه و حوادث روزهای آخر زندگی حضرت خصوصاً موضوع وصیت ناتمام از مباحث تحقیقی و جالب توجه این کتاب است. نویسنده کتاب را با موضوع سقیفه به پایان می برد که آن را کودتای مسلح بر ضدّ تدابیر رسول اکرم(ص) می داند. دیدگاه های علامه سیدجعفر مرتضی عاملی در خصوص سقیفه و مواضع قبائل و طوایف مختلف خصوصاً انصار و مهاجران ابتکاری و بی نظیر است. عزم خستگی ناپذیر نویسنده برای پیرایش اخبار و متون تاریخی و نمایاندن حقایق پنهان برای حق جویان ستودنی و مثال زدنی است.
الصحیح من سیرة النبی الاعظم(ص) از سوی محافل علمی، مورد توجه اندیشمندان حوزه و دانشگاه قرار گرفته و جایزه کتاب سالِ جمهوری اسلامی ایران در زمینه سیره رسول اکرم(ص) در سال 1371 هجری شمسی(1413 هـ.ق) را به خود اختصاص داده است. پس از آنکه متن کامل و نهایی مجموعه الصحیح من سیرةالنبی الاعظم(ص)، در 35 جلد منتشر شد، در راستای اهداف علمی - پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ترجمه کامل آن، در دستور کار قرار گرفت.
جناب آقای دکتر محمد سپهری که تاکنون شماری از آثار علامه مرتضی را به فارسی ترجمه کرده و با سبک نگارش و اندیشه های استاد آشنا و خود نیز در حوزه تاریخ و تمدن اسلامی، دارای مطالعات تخصصی است، این مهم را بر عهده گرفت. پس از اتمام ترجمه کتاب سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فرآیند آماده سازی این اثر را به صورت ویژه انجام و در حجم حدود هفت هزار صفحه و در 12 جلد (شامل 55 بخش) منتشر نموده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم اهدنا لما اختلف فیه من الحق باذنک انک تهدی من تشاء الی صراط مستقیم
فیلمی کوتاه از آیت الله محقق داماد و دکتر دینانی سلمهما الله تعالی منتشر شده است.
در این فیلم آن دو بزرگوار در مذمت عقیده و ایدئولوژی و در مدح فکر و اندیشه سخن می گویند.
آنان در چرایی مدعای خویش، توقف در عقیده و رشد در اندیشه را بیان می کنند.
آیت الله داماد از ضرورت کنار گذاشتن عقیده سخن می گويد و دکتر دینانی پا فراتر گذاشته و عقیده داشتن را خریت می نامد و وجه آن را ریشه لغوی آن که از گره است می داند و آن را نماد توقف می داند.
خوب مانند همیشه اندیشه های نسبی گرایی و پلورالیزمی از پارادوکسی خود کش، رنج می برند مانند تصلب دکتر دینانی و عقیده او در خریت خواندن عقیده.
حال اگر شأن بزرگواران را از نسبی گرایی دور بدانیم می گوییم: اندیشه ای که مدحت آن را می فرمایید؛ هنگامی که واصل به نتیجه شد، باید آن را باور کنیم و محترم بدانیم یا خیر؟ اگر باید به نتیجه اندیشه ملتزم بود و باور داشت این همان عقیده است حتی اگر خریت بنامیدش و اگر نسبت به نتیجه تفکر باید غیر ملتزم باشیم و بدان باوری نداشته باشیم، اندیشیدن می شود، فرآیندی عبث و مدح عبث گفتن، صحیح نیست.
اگر بزرگواران می خواهند بگویند که توقف در این مرحله از مراحل طولی کشف حقایق مذموم است و یک متفکر پیوسته باید بداند که بالا و بالاتر حقایق انباشته روی هم است، ضمن آن خود این یک عقیده و باور است، وصول به عقیده در یک مرحله از مراحل را عبث نمی داند.
بزرگوران با تفکیک اندیشه و عقیده به راستی دنبال چه معنای متفاهم و صحیحی هستید؟
ماه مبارک رمضان است با برخی از آیات قرآن چه می کنید مانند وَمَن يَبتَغِ غَيرَ الإِسلامِ دينًا فَلَن يُقبَلَ مِنهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الخاسِرينَ و هر كه جز اسلام دينى [ديگر] جويد هرگز از وى پذيرفته نشود و وى در آخرت از زيانكاران است سوره آل عمران/ آیه 85. براستی اگر کسی اسلام را پذیرفته و قلب خود را بدین باوره گره زده است، این غیر از عقیده است.
نکته پایانی از طفل دبستانی به اساتید گرامی آنکه متوجه بازخورد اجتماعی سخنان خود باشیم، دانشمندان دینی در طول تاریخ با عنوان عقیده، عقاید، اصول عقاید در اصول دین، کتاب های بسیاری نوشته اند، بعد جوانی و نوجوانی که از شما می شنود عقیده، خریت است چه دیدی بدان آثار پیدا خواهد کرد و اینکه بگویید جلسه ویژه دانشمندان بوده و خصوصی بوده و... برای امروزه که در هر جلسه ای باید احتمال بسیار دهید که در رصد دوربین ها هستید، توجیه صحیحی نمی نماد.
الحمدلله رب العالمین
سید مرتضی حسینی کمال آبادی
تهران، مصلی امام خمینی
1402/01/08
کتاب مطالعه انتقادی آرای مجتهد شبستری اثر قاسم ترخان به همت نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد
محمد مجتهد شبستری از نواندیشان معاصر است که با استفاده از مبانی هرمنوتیکی و فلسفه زبانی در گام اول قرآن را تجربه و تفسیر پیامبر ص از جهان دانسته و در گام های بعدی با تخطئه روش فقها نفی عصمت مطلق از پیامبر ص ، احکام اجتماعی اسلام را از عرضیات آن و ناکارآمد در دینای امروز دانسته و رجوع به حقوق بشر غربی را لازم شمرده است.
نوشتار حاضر که حاصل کار جمعی از دین پژوهان است؛ ضمن نقد مبانی هرمنوتیکی _ روش شناختی شبستری و غیر فنی دانستن آرای او، آرای دین پژوهی وی را بررسی کرده است و فهم او از دین را با کژتابی ها، خلط ها و مغالطه های فراوانی مواجه می داند.
ناواقع گرایی، نسبیت و تقابل اندیشه وی با اسلوب و لسان قرآن و پیامبر ص خلط بین معنای پدیدار شناختی و نشانه شناختی «آیه» در قرآن، میان استعاره بودن زبان قرآن و تفسیری بودن متن قرآن، بین پیش فرض های فهم و پیش فرض های تحقق و عدم تفکیک بین پیش فرض های خارج از متن و پیش فرض های معنایی از مهم ترین اشکالات است.
برای خرید کتاب مطالعه انتقادی آرای مجتهد شبستری به کتابگاه (اینجا) مراجعه بفرمایید
وزن 573 گرم
ناشر
سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
مؤلف
قاسم ترخان
سال چاپ
1402
نوبت چاپ
اول
اندازه کتاب
رقعی
نوع جلد
شمیز
تعداد صفحات ۵۳۲ صفحه
شمارگان ۱۰۰ نسخه
شابک 9786001085901
صدر كتاب دراسة نقدية لآراء مجتهد الشبستري لقاسم طرخان عن معهد أبحاث الثقافة والفكر الإسلامي.
محمد مجتهد الشبستري هو أحد المفكرين المعاصرين الذين استخدموا المبادئ التأويلية والفلسفة اللغوية، واعتبروا في الخطوة الأولى القرآن تجربة النبي وتفسيره للعالم، وفي الخطوات التالية، مع خطأ الفقهاء. 'طريقة إنكار العصمة المطلقة للنبي، جعل القواعد الاجتماعية للإسلام يرى أن مناشداتها غير فعالة في دين اليوم ويرى أنه من الضروري الرجوع إلى حقوق الإنسان الغربية.
إن هذا المقال، وهو ثمرة العمل الجماعي لعلماء الدين؛ وبينما ينتقد أسس الشابستري المنهجية التأويلية ويعتبر آراءه غير فنية، فقد قام بدراسة آراءه البحثية الدينية ويعتبر أن فهمه للدين يواجه الكثير من سوء الفهم والالتباس والمغالطات.
اللاواقعية والنسبية وتناقض فكره مع أسلوب ولغة القرآن والنبي صلى الله عليه وسلم، والخلط بين المعنى الظاهري والسيميائي لـ "الآية" في القرآن، بين الطبيعة المجازية للقرآن و"الآية" في القرآن. اللغة اللغوية والطبيعة التفسيرية للنص القرآني، بين مسلمات الفهم ومسلمات الإدراك، وعدم التمييز بين مسلمات خارج النص وبين مسلمات الدلالة من أهم الإشكاليات.
The book Critical Study of Mojtahid Shabestri's Opinions by Qasim Tarkhan was published by the Research Institute of Islamic Culture and Thought.
Mohammad Mujtahad Shabastri is one of the contemporary modern thinkers who, using hermeneutic principles and linguistic philosophy, in the first step considered the Qur'an as the Prophet's experience and interpretation of the world, and in the next steps, with the mistake of the jurists' method of denying the absolute infallibility of the Prophet, he made the social rules of Islam He considers its appeals ineffective in today's religion and considers it necessary to refer to Western human rights.
The present article, which is the result of the collective work of religious scholars; While criticizing Shabestri's hermeneutic-methodological foundations and considering his opinions as non-technical, he has examined his religious research opinions and considers his understanding of religion to be faced with many misunderstandings, confusions and fallacies.
Unrealism, relativism and the contrast of his thought with the style and language of the Qur'an and the Prophet PBUH, the confusion between the phenomenological and semiotic meaning of "verse" in the Qur'an, between the metaphorical nature of the Qur'anic language and the exegetical nature of the Qur'anic text, between the presuppositions of understanding and the presuppositions of Realizing and not distinguishing between presuppositions outside the text and semantic presuppositions is one of the most important problems.