کتاب ماهیة الحکم و الحق و المائز بینهما اثر سید شمس الدین حسینی کیا به همت انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری منتشر شد
کتاب «ماهیة الحکم و الحق و المائز بینهما» اثر سید شمس الدین حسینی کیا به زبان عربی به همت انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری منتشر شد.
گزارش محتوا
نقطه ی کانونی در دانش فقه و دانش اصول که سایر مباحث، پیرامون آن شکل گرفته اند، موضوع «حکم شرعی» است. از دیگر سو، یکی دیگر از موضوعات پرکاربرد و پربسامد در مباحث فقه، حقوق، علوم سیاسی و..، بحث از مفهوم «حق» و شاخصه های آن است. نزدیکی و بلکه آمیختگی مباحث مربوط به «حکم» و «حق» در بسیاری از مسائل علم فقه، حقوق، علوم سیاسی و.. باعث بروز اشتباهاتی شده است. تمام این ها در حالی است که در طول تاریخ فقه و اصول و در هیچ جای این دو علم، به شکل مستقل و کاربردی به این دو موضوع پرداخته نشده است. لذا این کتاب بر آن است تا ضمن تبیین دقیق و علمی ماهیت «حکم» و «حق»، مراحل حکم، انواع آن و.. به تبیین و توضیح شباهت ها و تمایزات میان این دو مفهوم، به شکل کاربردی بپردازد تا پژوهشگر این عرصه بتواند با در دست داشتن معیار هایی علمی و عملی به تمایز و افتراق میان حکم و حق در مصادیق مشکوک بپردازد.
ساختار کتاب
این کتاب از سه باب تشکیل شده است، نویسنده پس از بیان مباحث مقدماتی، باب اول را تحت عنوان «ماهیت حکم» شروع می کند در آن به تعریف، مراتب حکم و اقسام آن به صورت محوری می پردازد و ریز مسائلی را ذیل آن رصد می کند.
در ادامه باب دوم تحت عنوان «ماهیت حق» پیگیری می شود و در آن از تعریف و مقتضیات حق سخن گفته می شود.
باب سوم تحت عنوان «تمایز حق از حکم» از «ممیزات حکمی» و «ممیزات قولی» این دو ماهیت در دو مقام مستقل سخن می گوید و در ادامه به حکم شک بین حکم و حق می پردازد و در پایان از تطبیقات فقهی این مسئله سخن می گوید.
وضعیت کتاب
این کتاب در 257 ص در قطع وزیری با کاغذ سفید و جلد سلفون با قیمت 200 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری منتشر شده است. علاقه مندان جهت تهیه کتاب به مرکز پخش کتابگاه مراجعه بفرمایند.
https://www.arabadib.ir/index.php/shop/product/view/1/815.html
کتاب حق هستی دفتر دوم ویژه نوآوری های آیت الله علیدوست منتشر می شود
کتاب حق هستی دفتر دوم ویژه نوآوری های آیت الله علیدوست منتشر می شود
سلسله کتاب های حق هستی به تبیین اندیشه های آیت الله ابوالقاسم علیدوست در ابعاد مختلف می پردازد.
دفتر دوم این مجموعه به نوآوری های ایشان در حوزه مسائل فلسفه فقه اختصاص دارد.
این دفتر روایتی است از بزنگاه های نوآوری در سه گانه «فقه و عقل» «فقه و عرف» و «فقه و مصلحت» که به قلم سید مرتضی حسینی کمال آبادی به رشته تحریر درآمده است.
دفتر دوم با شماره 2/1 ثبت شده است که نشانگر آن است دفاتری دیگر با عنوان نوآوری در حوزه های دیگر منتشر خواهد شد.
گزارش محتوا
آیت الله ابوالقاسم علیدوست، پژوهش های خود را مبتنی بر ظرفیت شناسی منابع و نهادهای فقهی و اصولی بنیان نهاده است او از پیوند فقه و عقل شروع می کند و با بهره گیری از ظرفیت های عقل ودر استنباط، کاربست مصلحت در فقه را با فقه امامیه مناسب سازی می نماید وی با ارائه نظریه «معقول های عرف نما»، ساده انگاری و عبور بسیط از عرف ها را با مشکل مواجه می کند و بدین سان کارایی استقلالی برای دسته ای از عرف ها قائل می شود و در کشف و بیان کارایی ابزاری عرف نیز پژوهشی نوآورانه دارد. این رویکرد استاد علیدوست زمینه و ظرفیت وسیعی برای تعامل بر هم افزای فقه و علوم انسانی و اجتماعی فراهم می سازد و البته همین موضوع سبب شد تا وی شایسته دریافت دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی تشخیص داده شود. او توانسته با طراحی مسئله پژوهشی دقیق با کاوشی گسترده و با روش صحیح فقه جواهری به پیشبرد دانش کمک شایانی نماید.
گزارش وضعیت
کتاب حق هستی دفتر دوم ویژه نوآوری های آیت الله علیدوست در حوزه فلسفه فقه به همت انتشارات پژهشکده ادیب فقه جواهری در قطع پالتویی با جلد سخت منتشر خواهد شد. علاقه مندان برای تهیه به فروشگاه اینترنتی کتابگاه مراجعه بفرمایند.
دفتر سوم مجموعه حق هستی با عنوان حجاب عفیفانه منتشر می شود
دفتر سوم مجموعه حق هستی با عنوان حجاب عفیفانه منتشر می شود
حق هستی، سلسله دفاترای که به اندیشه های آیت الله علیدوست به قلم سید مرتضی حسینی کمال آبادی پرداخته می شود.
در دفتر سوم از این مجموعه نفیس نویسنده به اندیشه های آیت الله ابوالقاسم علیدوست درباره حجاب وعفاف پرداخته است و نام این دفتر را «حجاب عفیفانه» نهاده است.
ویژه ای خاص اندیشه های آیت الله علیدوست در مساله مزبور رویکرد به حاکمیت داشتن ایشان در این پدیده است لذا در زیر عنوان کتاب آمده است: «حاکمیت و نهادینه سازی حجاب و عفاف»
گزارش محتوا
در اﻧﺪﯾﺸﻪ ﺣﻀﺮت اﺳﺘﺎد:
1. ﺣﺠﺎب، ﯾﮏ اﻣﺮ ﺿﺮوري در دﯾﻦ اﺳﻼم اﺳﺖ؛ و در ﺻﺪر اﺳﻼم، ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺪﺣﺠﺎﺑﯽ ﻣﻮرد اﺑﺘﻼ ﻧﺒﻮده اﺳﺖ و اﺳﺘﻔﺎده از ﺳﯿﺮه ﻣﻌﺼﻮﻣﺎن ﺑﺮاي ﻋﺼﺮﻫﺎي دﯾﮕﺮ ﻧﯿﺰ ﻫﻤﺴﺎن ﺧﺎص ﻣﯽﺧﻮاﻫﺪ. در ﺷﺮاﯾﻂ ﻫﻤﺴﺎن ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻌﺼﻮم ﻣﯽﺗﻮان از ﺳﯿﺮه وي ﺑﻬﺮه ﺑﺮد
2. وﻇﯿﻔﻪ ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ؛ در ﻧﻬﺎ دﯾﻨﻪﺳﺎزي ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺣﺠﺎب وﻋﻔﺎف ﺑﺴﯿﺎر ﺳﻨﮕﯿﻦ اﺳﺖ.
3. ﭘﺪﯾﺪه ﺑﺪﺣﺠﺎﺑﯽ و ﻣﺎﻧﻨﺪ آن، رﯾﺸﻪ در ﻋﻠﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ دارد و ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﻣﻌﻠﻮل و ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺳﻄﺤﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ، اﯾﻦ ﻣﻨﮑﺮ را از ﻣﯿﺎن ﺑﺮدارد.
4. ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ، ﻧﻬﺎدﯾﻨﻪ ﺳﺎزي ﺣﺠﺎب و ﻋﻔﺎف را ﺑﺎﯾﺪ از ﺧﺎﻧﻮاده ﺧﻮد ﺷﺮوع ﮐﻨﺪ ﺗﺎ
ﺑﻪ ﺳﻄﺢ اﺟﺘﻤﺎع ﺑﺮﺳﺪ.
5. ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ، در ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻣﻮرد ﺳﺨﻦ، ﺑﺎﯾﺪ ﻫﻨﺮﻧﻤﺎﯾﯽ وﯾﮋه ﮐﻨﺪ و ﭼﻨﺎن ﻓﻀﺎ را آﻣﺎده ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺧﻮد ﻣﺮدم ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﻮﺷﺸﯽ ﺑﻪ ﺣﺠﺎب و ﻋﻔﺎف، ﻗﯿﺎم ﮐﻨﻨﺪ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﺟﺒﺎري
6. در ﺳﻨﺦ ﺷﻨﺎﺳﯽ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﺣﺠﺎب و ﻋﻔﺎف ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪاﻧﯿﻢ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ از ﺳﻨﺦ
ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و دﯾﻨﯽ اﺳﺖ ﻧﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﺑﺎ ﻟﻮازم آن.
7. ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺣﺪاﮐﺜﺮي از ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻧﺨﺒﮕﺎن، ﭘﺪﯾﺪه ﻣﻮ رد ﺳﺨﻦ را واﮐﺎوي ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ﮐﻨﺪ و ﺑﻪ ﻧﻘﺸﻪ راه و ﻃﺮﺣﯽ ﺑﺮﺳﺪ و ﺑﺮاﺳﺎس آن ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺬاري واﺣﺪي را ﺻﻮرت دﻫﺪ و در اﺟﺮا ﺑﺪان
ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﺎﺷﺪ و از رﻓﺘﺎرﻫﺎي ﻣﺘﻨﺎﻗﺾ ﺑﭙﺮﻫﯿﺰد
8. ﺟﻬﺖ اﻧﺠﺎم ﻧﻬﯽ از ﻣﻨﮑﺮ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻣﻨﮑﺮي دﯾﮕﺮ را اﻧﺠﺎم داد و اﮔﺮ ﺑﺮ ﻧﻬﯽ از ﻣﻨﮑﺮ، ﻣﻔﺴﺪهاي ﺑﺎر ﺷﻮد ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻟﺠﺎﺟﺖ اﻧﺪاﺧﺘﻦ ﻣﺨﺎﻃﺐ و ﺗﺸﺪﯾﺪ ﻣﻨﮑﺮ ، واﺟﺐ
ﻧﯿﺴﺖ
9. ﻋﻔﺎف و ﺣﺠﺎب، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ از ﻧﻈﺮ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺗﺒﺎﯾﻦ دارﻧﺪ وﻟﯽ از ﻧﻈﺮ ﻣﺼ ﺪاﻗﯽ ﺗﺴﺎوق دارﻧﺪ و راﺑﻄﻪ آن دو ﺑﺎ ﻫﻢ را ﻣﯿﺘﻮان راﺑﻄﻪ ﻣﻘﺼﺪ (ﻋﻔﺎف) و ﻧﻘﺸﻪ راه (ﺣﺠﺎب) داﻧﺴﺖ و ﺗﻔﺮﯾﻖ اﯾﻦ دو، ﯾﮏ آﺳﯿﺐ و دام اﺳﺖ.
10. ﻧﺎداﻧﯽ، ﺗﻮﻫﻢ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﻣﺘﻤﺪن ﺑﻮدن، ﺗﻮﺟﯿﻪ، ﺑﺪل ﮔﺰﯾﻨﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ اﻧﮕﺎري، ﺣﺠﺎب اﺟﺒﺎري، ﺗﻮﻃﺌﻪ دﺷﻤﻦ و.... ﺑﺨﺸﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺪﺣﺠﺎﺑﯽ اﺳﺖ.
همچنان ﮐﻪ ﻧﺒﺎﯾﺪ اﻧﮑﺎر ﮐﺮد، ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻫﻤﻪ آدرسﻫﺎ را ﺑﻪ ﺳﻤﺖ او داد و از ﻋﻠﻞ دﯾﮕﺮ ﭼﺸﻢ ﭘﻮﺷﯽ ﮐﺮد آﻧﭽﻪ ﺑﯿﺎن ﺷﺪه ﺑﺨﺸﯽ از ﻧﻈﺎم ﻓﮑﺮي اﯾﺸﺎن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻮﺷﺘﺎر ﭘﯿﺶ رو ﺑﻪ ﺗﺒﺒﯿﻦ آن ﺧﻮاﻫﺪ ﭘﺮداﺧﺖ.
وضعیت کتاب
دفتر سوم حق هستی در قطعی پالتویی با جلد سخت از سوی انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری منتشر خواهد شد. علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به زودی فروشگاه آنلاین کتابگاه به آدرس زبر مراجعه بفرمایند:
https://arabadib.ir/index.php/shop.html
کتاب أسئلة القرآن المجید و أجوبتها اثر عبدالقادر رازی به زودی منتشر می شود
کتاب أسئلة القرآن المجید و أجوبتها اثر محمد ابم ابی بکر عبدالقادر رازی متوفای 666ه ق به زبان عربی به تصحیح آیت الله شیخ یوسف احدی به همت انتشارات پژوهشکده ادیب فقه جواهری در قطع وزیری به زودی منتشر می شود.
کتاب أسئلة القرآن المجید و أجوبتها من غرائب آی التنزیل اثر محمد بن ابیبکر رازی فقیه، مفسر، لغوی، ادیب و صوفی حنفی است. این کتاب از جمله آثاری است که درباره معانی قرآن کریم و تفسیر غوامض آن به نگارش درآمده است. این نحوه نگارش فنی قدیمی است و شاید اولین کسی که بدینگونه درباره معانی قرآن اثری از خود به یادگار گذاشته است «فراء» باشد.
أسئلة القرآن بیش از هزار و دویست پرسش و پاسخ در رابطه با آیات مشکل قرآن دارد. این کتاب حاوی مطالبی است که در فهم معانی قرآن و حل مشکلات آن کارساز است.
نویسنده این اثر محمد بن ابوبکر بن عبدالقادر الرازی الحنفی است که اصالتا اهل ری میباشد. مصادر ترجمه درباره این شخصیت مطالب چندانی در اختیار قرار نمیدهند ازاینرو از تاریخ تولد وی اطلاعی در دست نیست اما تاریخ وفات وی را برخی ۶۶۶ هجری ذکر کردهاند.
کتاب پیش رو دارای نامهای متعددی است که برخی طولانی و برخی کوتاه هستند و عبارتند از: ۱. انموذج جلیل فی اسئلة و اجوبة من غرائب آی التنزیل ۲. اسئلة القرآن المجید و اجوبتها ۳. من غرائب آی التنزیل ۴. مسائل الرازی.
او در زمینههای مختلف، تألیفاتی دارد؛ از جمله:
۱. الامثال و الحکم؛
۲. الذهب الابریز فی تفسیر الکتاب العزیز؛
۳. روضة الفصاحة فی علم البیان و البلاغة؛
۴. مختار الصحاح فی اللغة؛
۵. شرح مقامات الحریری؛
۶. تحفة الملوک فی احکام العبادات، مشتمل بر ده باب؛
۷. حدائق الحقائق فی المواعظ والاداب.
اسئلة القرآن المجید و اجوبتها من غرائب آی التنزیل بیش از هزار و دویست پرسش و پاسخ در رابطه با آیات مشکل قرآن است که علامه ادیب زینالدین محمد بن ابیبکر رازی (متوفای ۶۶۶) آن را نوشته است.
این کتاب حاوی مطالبی است که در فهم معانی قرآن و حل مشکلات آن کارساز است. مولف با توانایی علمی خود توانسته است بیشتر شبهات مطرح شده درباره مفاهیم قرآنی را نقد و بررسی کند و به فراخور حال، جوابهای روشن و قابل پسند آماده کند. سعی او در این خصوص قابل تقدیر است و از توانایی او در این زمینه حکایت دارد.
هدف از نگارش تالیفاتی از این قبیل بیان آیات مشکله قرآن و پاسخگویی به شبهات و تشکیکاتی است که درباره این کتاب آسمانی، چه فعلا و چه تقدیرا مطرح گشته است.
البته کتاب اثری ابتکاری بهشمار نمیرود چرا که سابق بر آن دیگران در این زمینه کتابهائی نگاشتهاند از جمله شریف مرتضی که «حقائق التاویل فی متشابه التنزیل» را نگاشته و مشابهتهایی بین کتاب ابوبکر رازی و کتاب شریف مرتضی وجود دارد از جمله: وحدت غرض از نگارش، همسانی دو کتاب در شکل و صورت بدین نحو که هریک از این دو اثر به بخشهایی تقسیم میشود و هربخش عهدهدار بیان یک سؤال و سپس پاسخگویی بدان است و همچنین تشابه بسیاری از سؤالات و پاسخهایی که در دو اثر موجود است.
تنها تفاوتی که بین این دو اثر قابل مشاهده است یکی اینست که شریف مرتضی در صدد استقصاء اقوال برآمده و آراء گوناگون را فراهم آورده است اما رازی بنا را بر ایجاز و اختصار گذارده است و دیگر اینکه اثر شریف رضی مشحون از عبارات ادبی است ولی کتاب رازی از زیباییهای لغوی تهی است.
به گفته نویسنده سؤالات شگفت و جالبی که توسط یکی از برادران فاضل دینی مطرح گشته انگیزه تالیف این کتاب شده است. سؤالاتی که نویسنده نمونه آنها را از هیچیک از دانشمندان نشنیده و در هیچ کتابی از کتابهای ایشان ندیده بوده است. ازاینرو این سؤالات را جمعآوری نموده و به پاسخ آنها با مراجعه به آثار دیگران پرداخته و یا خود بدانها پاسخ داده است.
ویژگیای که در این اثر قابل مشاهده است، زیادی و کثرت مسائلی است که مؤلف درصدد پاسخگویی به آنها برآمده است، ویژگیای که در هیچیک از آثاری که در زمینه بیان معانی قرآن و پاسخگویی به مشکلات مطروحه حول قرآن کریم نگاشته شده بهچشم نمیخورد. کتاب در عین کم حجمی مشتمل بر بیش از ۱۲۰۰ مساله است که با عباراتی شیوا و روان و بصورت خلاصه، مختصر و واضح نگارش یافته است.
شرح رساله البرهان للعلامه السید محمد حسین الطباطبایی اثر محمد علی اسماعيلی نشر جامعة المصطفی به چاپ دوم رسید
شرح رساله البرهان للعلامه السید محمد حسین الطباطبایی اثر محمد علی اسماعیلی نشر المصطفی به چاپ دوم رسید
شرح رساله البرهان للعلامه السید محمد حسین الطباطبایی
تتميز رسالة البرهان للعلامة الطباطبائي ل ب «الشمولية والاستيعاب» و «الإيجاز والاختصار» و «السلاسة في التعبير» على جنب «الإبداع والتجديد» اللذين ترتكز عليها حركة العلوم والمعارف البشرية وتطورها. ومن الواضح أن توفر هذه الخصائص في هذه الرسالة تجعلها متميزة عن الكتب الأخرى في صناعة البرهان، وتجعلها صالحة لأن تكون محورا للدراسة والتحقيق في مسائل هذه الصناعة. جاء هذا الكتاب الماثل بين يدي القارئ العزيز يشرح أسرار هذه الرسالة القيمة على ضوء المصدر الأولى المنطقية أولا، كما يقارن في مسائلها بين ما ذكره المصنف انيق و كل من المعلم الأول في كتاب البرهان والشيخ الرئيس في کتاب البرهان من الشفاء ثانية، ويختار بعض نصوص المنطقيين القدماء ثالثا، ويستمد لشرح الرؤى المنطقية للمصنف قليل من كتبه الأخرى رابعة و... نرجو أن يكون هذا العمل المتواضع خطوة في سبيل إبداء ثقافتنا الإسلامية الغنية.
خرید آنلاین از کتابگاه
https://arabadib.ir/shop/product/view/1/1249
کتابگاه ادیب
www.arabadib.ir
کتابگاه تماس
09197459063
کتابگاه تخفیف
فقط با خرید200 هزارتومان= ارسال رایگان
کتابگاه ایتا
https://eitaa.com/ketabgah
کتاب فی حقیقة العشق اثر سهروری به همت نشر مولی به چاپ هفتم رسید خرید از کتابگاه
کتاب فی حقیقة العشق اثر سهروری به همت نشر مولی به چاپ هفتم رسید خرید از کتابگاه
رسالهٔ «فی حقیقه العشق» یا «مونسالعشاق» نام رسالهای است از از شهابالدین سهروردی که از دوازده فصل نسبتاً کوتاه تشکیل شدهاست. سهروردی، در رسالهٔ فی حقیقه العشق (مونسالعشاق)، در مراحل و مراتب مختلف از عشق حکایت می کند.
برای خرید این اثر مهم به کتابگاه مراجعه کنید (اینجا) کلیک کنید.
"مونس العشاق" یا "شرح رساله فی حقیقه العشق" اثری است گرانبها به قلم "شهاب الدین یحیی سهروردی" ملقب به شیخ اشراق، که در آن با زبانی شیرین و دلفریب به تشریح مفهوم عشق می پردازد. "شرح رساله فی حقیقه العشق" یکی از محبوب ترین آثار نوشته شده در باب عشق است که روایت های جذاب و تمثیل وار آن، بیشتر علاقمندان به ادبیات را شیفته ی خود خواهد کرد. این کتاب علاوه بر اینکه با نثر زیبا و دلکش خود، در زمره ی یکی از اعلاترین آثار ادبی فارسی قرار می گیرد، در بردارنده ی قسمت هایی از عرفان و نظریات فلسفی "شهاب الدین یحیی سهروردی" است که به راستی باید او را نابغه ای در عرصه ی معرفت دانست. همین همراهی ادب و عرفان و فلسفه در کتاب "شرح رساله فی حقیقه العشق" یا "مونس العشاق" می باشد که سبب شده این اثر از چنین آوازه ای برخوردار باشد و نویسندگان و ادیبان مختلفی را تحت تاثیر قرار دهد.
آنچه "سهروردی" در این کتاب به آن معتقد است، ضرورت ایجاد تغییرات اساسی برای دستیابی به عشق و کمال، به شکلی همگانی است؛ به عبارتی از دیدگاه نویسنده، تا زمانی که همه ی مردم در کنار هم برای این مفهوم تلاش نکنند، عشق به آن جامعه ورود نخواهد کرد و هیچگونه تغییر اساسی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حکومتی بدون حرکت همگانی و اقدامات عملی جمیع مردم امکان پذیر نخواهد بود. "شرح رساله فی حقیقه العشق" اثری است که "سهروردی" در آن به یک بازآفرینی شگفت انگیز از فلسفه ی خاص خود می پردازد و تفسیرهایش از قرآن، سنت، معرفت و فلسفه را در قالب یک اثر عرفانی ویژه و بی نظیر ارائه می کند.
صفحه11 از11